motivul pentru care ne alegem prost partenerii de afaceri

19 feb.

simple dealWeekendul asta am avut un training cu doua grupe separate de oameni pe tot ce inseamna business si rezultate in business.

M-a surprins faptul ca ambele grupe au ridicat aceeasi intrebare si acelasi subiect in doua zile diferite: cum iti alegi un partener, cum iti creezi o echipa, cum te inconjori de oameni de succes?

Mi-a luat mult timp sa inteleg mecanismul parteneriatelor, uitandu-ma in retrospectiva. Am facut  multe greseli, unele care m-au costat foarte multi bani, rezultate proaste sau timp pierdut.

Totul pleaca din copilarie, cand suntem curati sufleteste si ne comportam corect la nivel de “parteneriate”, pentru ca ne ascultam instinctul si nu stim, inca, sa ne mintim. Cand esti copil si trebuie sa iti alegi “echipa” (indiferent de joc), ti-i alegi alaturi de tine pe cei mai buni, ca sa castigi.

La fotbal, cand esti copil, daca trebuie sa iti alegi echipa, in mod sigur iti aleg pe “George”, care e gras si e bun de pus in poarta, ca apara bine, pe “Alex”, care dribleaza bine, pe “Andrei”, care da la picioare si stii ca daca il pui in spate, o sa il stie lumea de frica. Cei care raman “la urma” sunt cei mai slabi. Tu vrei ce e mai bun pentru echipa, “crema” dintre cei care vor sa joace.

Pe masura ce crestem, devenim din ce in ce mai nesiguri si mai dornici de control… si la un moment dat se produce un “declic” pervers care ne intoarce toata viata pe dos. Incepem sa umblam nu cu cei mai buni, ci cu cei care ne asculta si care ne fac sa ne simtim bine (unul care e bun cu adevarat ma face sa ma simt inconfortabil). In caz de parteneriate, nu mai cautam parteneri care sa ajute “echipa” sau “proiectul”, ci cautam parteneri pe care, intr-un fel sau altul, ii putem controla sau care sunt mai slabi ca noi.

Stii deja ca esti suma celor cu care petreci cel mai mult timp impreuna, pentru ca deja a devenit un laitmotiv al productivitatii si al dezvoltarii personale aspectul asta. Nu esti mai bun ca ei, nu esti mai slab ca ei, ci doar o medie. Cautand oameni mai slabi ca tine, iti dai tie o sansa sa te simti ok si omori sansa proiectului de a se dezvolta cu adevarat. Te minti si plafonezi media de valoare doar ca sa fii liderul.

Plus ca o alta vorba spune ca o echipa este egala cu cea mai slaba veriga a ei. Insa cand iti alegi parteneri mai slabi ca tine, veriga slaba nu sunt partenerii. Veriga slaba esti tu! 

Cum iti alegi un partener de afaceri?

Chiar zilele trecute m-am intalnit la o cafea cu un partener cu care am avut o firma si care nu o duce tocmai roz acum. I-am lasat firma, insa nu reuseste sa se puna pe picioare singur si nici nu reuseste sa gaseasca pe cineva cu care sa se asocieze. Intr-un fel ma simt responsabil, pentru ca in momentul in care l-am ales, l-am ales in ideea de a-mi lasa libertate mai mare (deci confort emotional si nevoie de control asupra celuilalt).

Insa si el, la randul lui, pe alta firma am vazut ca a facut la fel, si-a ales pe cineva cu mult mai putina experienta, desi putea sa se asocieze cu cineva mult mai capabil.

Asta este si “schema” principala, te uiti in jurul tau si cauti oameni mai slabi si nu vrei sa iei in considerare un partener cu adevarat puternic.

Un alt aspect este ca avem tendinta, cand vrem sa facem un parteneriat, sa ne alegem oameni care sa ne semene. Atentie! Nu vorbesc de valori, vorbesc de tipare comportamentale.

Cele mai reusite parteneriate ale mele nu au fost cu oameni care sa imi semene, ci cu oameni extrem de diferiti. Sunt un om riguros in ceea ce fac, imi place sa muncesc, de multe ori imi place sa intru in detaliu si sa construiesc, pas cu pas, drumul. Imagineaza-ti ca daca m-as asocia cu cineva ca mine, ne-am calca pe picioare, am verifica ce face celalalt, ne-am certa tot timpul pe lucruri de detaliu si ne-am plafona. Nu am vedea dincolo de ceea ce facem in momentul ASTA.

Gratian, partenerul meu pe MIB este un bun exemplu pe care il dau de fiecare data cand ma aflu in fata oamenilor. Orice teste psihologice am lua, suntem in opozitie. El este tot timpul inconjurat de oameni, eu simt nevoia sa ma retrag ca sa creez. El doarme ziua de multe ori si noaptea isi face treaba, eu gasesc dimineata cea mai creativa parte a zilei. El este un entuziast, eu sunt un critic de multe ori. El rareori isi noteaza ceva, eu umblu cu agenda dupa mine. Suntem alta rasa, dar asta nu ne-a impiedicat sa facem o echipa exceptionala.

Cu Pera, cu care am fondat Stepout-ul, aproape aceleasi caracteristici. Seamana cu Gratian. Entuziast, dar uituc. Visator, dar lenes pe termen lung. Emotional, dar fara substanta in analiza. Sufletist si motivational.

Lucrul comun in parteneriatele bune pe care le-am avut a fost ca ei deja aveau rezultate personale cand ne-am aliat! Pera, acum multi ani cand am decis sa batem palma, deja scrisese o carte si o vindea (intr-o perioada cand internetul nu exista aproape) iar Gratian era veteran in antreprenoriat, avand firme ridicate incepand cu agentii de publicitate, pana la magazine de calculatoare sau siteuri de milioane de euro.

Reguli cand iti alegi un partener:

1 – Sa fie STAR

Star inseamna sa fie cel putin la fel de bun ca tine! Ideal ar fi sa te faca sa te simti prost cand te compari cu el. In felul asta dai sansa unui parteneriat care te impulsioneaza sa tii pasul si sa te dezvolti.

Star inseamna sa fie sau sa tinda spre titlul de CEL MAI BUN pe “bucatica” lui si cu greu sa gasesti oameni care sa aiba aceleasi calitati.

2 – Sa aiba rezultate

STAR nu inseamna potential, ci inseamna REZULTATE DOVEDITE. Nu te uiti la cine poate sa devina respectiva persoana, ci la ce a reusit sa faca pana in momentul ala. Potentialul, cel putin la nivel de parteneriate, este cea mai mare minciuna posibila.

Cu totii avem potential, deseori se intampla ca o persoana care unanim este acceptata ca avand potential, sa nu si-l atinga. Cand vrei sa iti alegi un partener si spui ca “are potential”, este de fapt o mare minciuna a ta, pentru ca spui de fapt ca “poate sa creasca langa tine”. Ori partenerii nu trebuie sa “creasca”. Ei ori sunt parteneri, ori nu sunt. Ori au rezultate, ori nu au.

Cand vine langa tine, o persoana trebuie deja sa aiba rezultate, ca sa nu stea sa experimenteze langa tine. Rezultatele trebuie sa fie, de asemenea, independente de tine (trebuie sa fi reusit pe cont propriu, nu “ajutat” de tine).

3 – Sa dea dovada de proactivitate

Este o calitate rara precum metalele pretioase. Cu totii suntem buni (intr-o masura mai mare sau mai mica) sa facem ceva atunci cand ni se spune ce sa facem. Viata ar fi mult mai usoara sa avem pe cineva langa noi care sa ne spuna ce decizii sa luam.

Un om proactiv nu asteapta solutii din partea altora, in situatii de criza. Le gaseste singur.

Putini inteleg sensul adevarat al proactivitatii. Un om proactiv este un om care decide, isi asuma ceea ce decide, actioneaza si obtine ceea ce si-a propus. Diferenta majora intre un om proactiv si un om care nu este proactiv este ca primul nu da vina pe exterior pentru ceea ce i se intampla in viata.

Un om proactiv iti va depasi asteptarile, pentru ca va veni cu solutii si unghiuri la care nu te gandesti, atunci cand aveti ceva de rezolvat.

4 – Sa fie DIFERIT de tine, dar complementar

Parteneriatele se fac intre oameni care au aceeasi viziune, dar moduri diferite de a ajunge acolo.

Un parteneriat intre doi “manageri”, chit ca sunt amandoi “worldclass”, nu va face decat sa reteze din ce pot face amandoi, separat. Pentru asta este nevoie de un anumit grad de evolutie personala, pentru ca trebuie:

  • sa stii cine esti tu, care sunt punctele tale forte si care sunt punctele slabe (ca sa cauti pe cineva care acopera exact punctele tale slabe)
  • sa poti comunica cu persoana respectiva, pentru ca fiind diferita, cel mai probabil veti avea nevoie de rabdare amandoi si intelegere pe stilul celuilalt de lucru

Asumarea responsabilitatii in echipa

Aici exista o alta capcana, odata ce ai facut un parteneriat sau o echipa cu care vrei sa “ataci” un proiect.

“Echipa” e un termen abstract. Iti aduni starurile, le pui intr-un proiect comun, astepti sa ai rezultate fabuloase… si constati ca rezultatele sunt dezastruoase, poate la nici macar 1/10 din asteptari.

Ideea de parteneriat nu este o formula matematica. Atunci cand 2 oameni se asociaza, nu inseamna ca rezultatele se vor cumula. In cazul asta 1+1 nu este egal cu 2. Poate da ca rezultat 0.2 sau 7. Tine strict de asumarea responsabilitatii.

Mi s-a intamplat sa adun oameni deosebiti in proiecte deosebite care ar fi trebuie sa scoata rezultate deosebite. Cu totii entuziasti, constienti de ceea ce putem face. Si acolo s-a terminat tot. Cu totii asteptam ca lucrurile sa se rezolve de la sine, pentru ca ne bazam pe puterea grupului. Si ne-am dat seama ca in echipa eram delasatori.

Fac o paralela tot cu fotbalul, cand aduni o echipa de vedete, insa rezultatele sunt dezastruoase. Asta se intampla pentru ca pe teren nu joaca numele de pe tricouri.

Ca sa ai rezultate cu adevarat mari intr-o echipa, trebuie ca fiecare dintre membrii ei sa traga cel putin la fel de tare ca atunci cand lucreaza pe cont propriu.

Este celebru studiul facut intr-un colegiu economic din Suedia exact pe asumarea responsabilitatii la nivel de grup. Studentii pledau ca un sistem socialist functioneaza iar profesorul a facut un targ cu ei, ca la examene nota sa fie media tuturor (sa nu se mai dea note individual). A fost nevoie de 3 examene ca sa pice toata grupa. La primul examen au luat o medie de peste 7, la al doilea undeva la nota 6.. iar la al treilea au picat cu totii. Nimeni nu mai voia sa invete, pentru ca se asteptau ca altii sa o faca si sa treaca examenul.

Asa se intampla si intr-o echipa, atunci cand nu iti asumi responsabilitatea.

Responsabilitatea colectiva inseamna iresponsabilitate. Responsabilitatea individuala este singura care exista si pe care ne putem baza.

Minciuna “grupurilor” mastermind

Am facut parte din multe grupuri “mastermind”, in care scopul era sa se adune oameni valorosi, care sa poate sa impartaseasca experienta lor, a fiecaruia.

Un grup mastermind, prin esenta, este elitist si exclusivist.

Pe langa acest lucru, grupurile mastermind sunt facute pentru a avea REZULTATE PERSONALE SI MAI MARI.

Chiar zilele trecute vedeam un anunt trimis in Social Media: “Mai avem nevoie de oameni in grupul de mastermind, daca vrei sa faci parte, da-ne un mesaj.”

In cele mai multe grupuri din care am luat parte erau doar lupte interne de “putere”, in care anumiti membri voiau sa arate celorlalti cat de ‘inteligenti’ sunt ei. Mai mult, cele mai multe grupuri mastermind intr-un final se transformau in “sezatori”, in care oameni comuni (nu staruri) isi satisfaceau nevoia de socializare.

Grupurile mastermind, ca sa functioneze, trebuie sa respecte cateva reguli de baza:

  • in interiorul lor nu exista lideri, ci doar “presedinti” de ocazie, prin rotatie, al caror unic scop este sa modereze discutiile; cand incep luptele interne, este semn clar ca nu mai e vorba de un mastermind, ci de o secta si de oameni involuati care vor la conducere
  • membrii trebuie sa fie STARURI (atentie insa, daca cineva este mult mai puternic decat ceilalti, atunci se creeaza o relatie de vasalitate si grupul mastermind isi pierde din scop)
  • punctele forte ale starurilor da bine sa fie conexe, nu similare, ca sa nu se calce pe picioare si sa favorizeze luptele de putere (se poate aplica inclusiv pe domenii diferite): cand ai un star pe contabilitate, un star pe avocatura, un star pe vanzari, un star pe […]; Daca nu se respecta punctul asta exista riscul ca o mana de oameni care seamana intre ei sa se intalneasca doar ca sa se laude cat de buni sunt ei (domeniul fiind comun, exista riscul de nevoie de afirmare si se pierde scopul mastermindului)
  • tu, ca individ, daca un grup nu iti mai serveste intereselor, este bine sa pleci; scopul unui mastermind este sa iti aduca si mai multe rezultate, nu sa ai un loc de “sezatoare” unde sa pierzi vremea
  • cele mai tari grupuri mastermind nu au nevoie de “control” in interior, este in continua miscare, evolutie… aduna membri si lasa pe altii pe drum si exista un nucleu de STARURI diferite, care isi iau seva de la ceilalti (isi iau ce nu au ei)

Cele mai puternice unelte de evolutie

Nu iti doresti momentul cand nu gasesti pe nimeni in jurul tau care sa fie mai bun ca tine si de la care poti sa inveti!

Exista doua elemente care te vor ajuta sa evoluezi extrem de rapid:

  • mentorul, de multe ori o legenda pe domeniul in care vrei sa obtii rezultate;
  • modelarea, sau capacitatea de a lua de la alti “performeri” exact strategia pe care o folosesc ei ca sa obtii rezultate superioare celorlalti 95% care “bajbaie”

Despre cele doua elemente voi vorbi insa in amanunt in tabara de excelenta pe care o pregatesc pentru mai, anul asta. Pregatesc cele mai puternice unelte si strategii care sa iti aduca rezultate incredibile indiferent de obiectivul pe care ti-l pui (chit ca vorbim de o afacere sau de o abilitate precum “schiatul”).

Daca esti curios ce contine tabara in detaliu si vrei sa te afli printre primii pe lista de asteptare, baga adresa ta de email mai jos:






Email Marketing by AWeber


 

 



Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

26 thoughts on “motivul pentru care ne alegem prost partenerii de afaceri

  1. Foarte util articolul asta mai ales daca esti la inceput de antreprenoriat si esti pe cale sa te extinzi cu afacerea, angajand persoane sau asociandu-te cu diferiti colaboratori. Am salvat linkul articolului intr-un folder unde salvez doar materiale care mi se par foarte utile si interesante! 🙂

  2. Super mi se pare tare uril acest articol si mia placut foarte mult idea; Cind vine linga tine o persoana trebuie sa aiba rezultate ,ca sa nu stea sa experimenteze linga tine SUPER !!!

  3. Da, suna bine. Intrebare: daca tu iti cauti ca si partener pe cineva mai puternic si cu rezultate, acesta de ce te-ar alege pe tine? Eu ce sa-i ofer lui? Ca daca si ala se ia dupa articolul tau va dori pe cineva mai bun cu rezultate mai bune decat mine.

    Ce sa faca cineva care e la inceput? Banuiesc ca raspunsul e: sa fie ucenicul unui mentor tare, sa se modeleze dupa altii si pe urma sa isi caute partener.

  4. Niste vorbe pe care aveam nevoie sa le aud. Da, Daniel, am auzit tot ce ai spus in acest articol.
    Esti un excelent observator si te apreciez pentru ca faci publice toate lucrurile intelese si experimentate de tine.

    Imi este util tot ce ai impartasit in acest articol si de maine aplic la locul de munca “Asumarea responsabilitatii”. Chiar daca este munca la stat le-am cerut sa-si asume responsabilitatea pentru ceea ce fac, deoarece am constatat ca munca in echipa ,insemna de fapt munca unui om, de regula, responsabilul.

    Cu selectia personalului/partenerilor este dificil. Am ajuns sa cred ca este mai simplu sa infiintez o scoala pentru a-ti alege pasrtenerii si colaboratorii potriviti.

    Multumesc pentru idei.

  5. Ideale aceste calitati din ultimul articol insa tu te regasesti in ele sau sunt doar un roadmap pentru toti?
    Imi par prea perfectioniste si daca ar fi respectate in proportie de 70-80% cred ca deja ai putea antrena echipe de Richard Bransoni sau Warren Buffetti.

    Iar Sim a pus o intrebare foarte pertinenta,de ce naiba unul puternic te-ar alege pe tine??Conform la ce ai scris la randul lui cauta pe cineva si mai puternic.
    Exemplu:Tu ai o firma(deci ai rezultate dupa articol) si vine John(starul) cu mai multe firme(sau o firma mai mare) si se intreaba de ce ar intra el in parteneriat cu tine.Nu pentru ca vede potential??Firma ta micuta este un fel de scobitoare pentru el.

    Apoi ai mai scris si asta “atentie insa, daca cineva este mult mai puternic decat ceilalti, atunci se creeaza o relatie de vasalitate si grupul mastermind isi pierde din scop”.

    Pana la urma cum masori chestia asta,John sa fie mai puternic decat restul cu 5%,10%,30%??

    • Bune intrebari,
      Sunt un roadmap (un fel de guideline) pentru toti si ma ghidez si eu dupa ele. Nu sunt facute sa le respecti 100%, ci mai mult sa nu iei decizii proaste si sa ai o directie.

      “Puterea” se calculeaza in functie de “liga” in care joci.
      De asta am si spus de “vasalitate”, daca intr-un grup mastermind apare cineva care este din cu totul alta liga (la masa celor cu afaceri de 100-300 000 CA apare cineva cu afaceri de 10 milioane).

      Este ciudat cum daca vezi langa tine un om din total alta liga, in loc sa iti creasca proactivitatea, ti-o scade pentru simplul fapt ca incepi sa depinzi de altul ca sa urci (intri in pozitia de victima). Daca nu te vezi egalul cuiva la nivel de rezultate macar tangential, inseamna ca esti intr-o liga inferioara.

      De asemenea, am vorbit de complementaritate. Un om care este puternic te vede si pe tine puternic (daca esti) si poate exista ‘nonsensul’ ca amandoi sa fie mai puternici, luati individual, decat celalalt. Faptul ca amandoua persoanele sunt staruri se vede din rezultate. Rezultatele doar stabilesc “liga”.

      Nimic din ce am spus nu am spus la nivel competitiv. IN realitate competitia nu exista, ci doar potentiali parteneri. “Promovarea” o faci cu tine insuti.

  6. Da.
    Am observat si articolul si dupa cum mi se intampla mai rar, am citit si comentariile.
    In primul rand iti multumim Daniel pentru articol. Este valoros pur si simplu pentru ca l-ai scris, pe cand altii 99% nu fac acest lucru pentru a contribui la o experienta cat mai buna a antreprenorilor, liber profesionistilor sau a angajatilor (chiar si de la stat).
    Exista o vorba inteleapta “cand scrii este important si pentru tine pentru ca intelegi si rafinezi mai bine” iar mie imi place foarte mult.
    In al doliea rand, la nivel de echipa cu “responsabilitatea” este profund adevarat pentru ca am trait traumatizat vreo 3 ani fara sa imi dau seama (e adevarat se intampla putin mai devreme de a incepe sa citesc diferite materiale de specialitate).
    In al treilea rand “angajarea unor oameni mai buni” este la fel de adevarata pentru ca angajarea o faci in functie de abilitati, competente si rezultatele lui in raport cu acestea. Evident ca nu il vei angaja pe Richard Branson pentru ca ar fi mai bun decat tine, ci aici este vorba de cu totul altceva (obiectivele tale in raport cu resursele, rezultatele dorite, mediul creat etc.). Am si eu oameni in preajma pe care la momentul respectiv cand i-am angajat, am facut-o doar prin asemanare, iar acum nu stiu ce sa le mai fac pentru a ii antrena pentru atingerea obiectivelor sau a sarcinilor zilnice.
    Mult succes tuturor!

  7. Multumesc Daniel. Esti fenomenal ca de obicei. Mi-a placut foarte mult comparatia proactivitatii cu metalele pretioase. Noi putem gasi solutii mereu in noi.

  8. Omule, esti incredibil. Sincere felicitari ! Stiu ca poate nu conteaza (unul dintre atati..) dar va doresc cu ‘toata fiinta’ sau parca prin simtire, tot ‘binele’ de care aveti nevoie in a fii fericit !

  9. (știu că nu e legat de mastermind-uri, ci de grupuri în general)

    Legat de performanța în grup, era o integrare a rezultatelor unor experimente făcută de Harkins și Symonscki care spuneau că:

    În munca în echipă:
    * dacă contribuția individuală e evaluată, în
    * sarcini simple – performanța crește (pentru că crește starea de activare a organismului )
    * sarcini complexe – peformanța scade (pentru că apare anxietatea de performanță)

    Apoi, dacă contribuția individuală nu e evaluată, în
    * sarcini simple – performanța scade (apare „lenea socială”)
    * sarcini complexe – performanța crește (dispare anxietatea de performanță – „vai, dacă greșesc” și apare siguranța socială)

    (sper să fie o completare utilă)

  10. Buna Daniel! Ai foarte mare dreptate in tot ceea ce prezinti aici. Sincer iti spun, inainte de a citi articolul acesta nici macar nu m-am gandit la cat de important este tot acest proces de alegere a partenerului de afaceri. Sper ca alegerea mea sa se dovedeasca una buna, caci fara sa vreau am cam atins cele 4 puncte – reguli.

  11. Daniel, vreu sa te felicit pentru ceea ce faci si sa-ti multumesc.

    Am o intrebare pt tine: de unde te inspiri cand scrii aceste articole si mai ales daca citesti anumite carti de business, management etc. sau anumite newsselere?

  12. Buna, pragmatic vorbind alegerea unui partener care a reusit poate fi un avantaj. Filozofic si realistic, oricine a reusit odata o poate da in bara in alt context, situatie sau conjunctura!! Experienta in afaceri nu mai reprezinta un atu infailibil. Lucrurile se schomba rapid astazi, mai importanta e viziunea si capacitatea de invatare si inovare.Multi oameni de afaceri ” cu par alb ” sfarsesc prost desi au fost la un moment dat ” staruri ” asa cum ii denumesti. Personal in afacerile mele am format oameni care ulterior mi au adus beneficii mai mari decat partenerii ” star “. In concluzie, nu exista ghiduri de bussines standard, nu cred in conducere bi- tri cefala, si in natura exista mereu un mascul alfa dominant, asa e si in bussines si companii. In rest felicitari ai talent de scriitor!

  13. Buna, pragmatic vorbind alegerea unui partener care a reusit poate fi un avantaj. Filozofic si realistic, oricine a reusit odata o poate da in bara in alt context, situatie sau conjunctura!! Experienta in afaceri nu mai reprezinta un atu infailibil. Lucrurile se schomba rapid astazi, mai importanta e viziunea si capacitatea de invatare si inovare.Multi oameni de afaceri ” cu par alb ” sfarsesc prost desi au fost la un moment dat ” staruri ” asa cum ii denumesti. Personal in afacerile mele am format oameni care ulterior mi au adus beneficii mai mari decat partenerii ” star “. In concluzie, nu exista ghiduri de bussines standard, nu cred in conducere bi- tri cefala, si in natura exista mereu un mascul alfa dominant, asa e si in bussines si companii. In rest felicitari ai talent de scriitor si articolul e util.