[concurs cu premii] Cum gandesti un startup? (1)

21 oct.

Cand eram mic a trebuit sa invat sa ma descurc. Daca la inceput calculele erau simple (cumparai un produs mai ieftin decat il vindeai) mai tarziu a trebuit sa ma educ daca voiam sa construiesc ceva durabil.

Exista un blueprint MINIM pe care ar trebui sa il faci, ca si exercitiu de imaginatie, atunci cand vrei sa pleci la drum in antreprenoriat, oricare ar fi afacerea pe care vrei sa o incepi. Intre anii 2002 si 2008 am facut planuri de afaceri pentru o groaza de ‘entitati’, pentru ca erau obligatorii cand voiau sa primeasca finantare de la UE.

In timpul asta primeam multe e-mailuri de la prieteni… care isi doreau sa inceapa o afacere. Imi cereau un ‘businessplan’. Eu faceam planurile de afaceri in stilul meu, de la zero, exact cum un pictor isi incepe o pictura, cu panza goala in fata. In functie de domeniu plecam cu hartia goala in fata si incepeam sa o mazgalesc, dar mereu cu ideea in cap ca voi fi obligat sa pun in practica ceea ce scriu pe acea hartie.

Ca si urmare a faptului ca devenisem bun in asta, in 2006 am castigat trei proiecte de Startup (!) pentru trei prieteni diferiti, proiecte depuse pe atunci la ANIMMC, in conditiile in care era o bataie de 3-4 proiecte per finantare. De la salon de frumuseste, la firma de reciclare pet-uri si la centru de xerocopiere…

Acest instinct de pradator in ceea ce priveste afacerile mici a ramas viu in mine pentru simplul fapt ca oricand viata te poate surprinde si trebuie sa o iei de la capat. Indiferent de domeniul pe care il aleg stiu ca in cel mai scurt timp pot sa scot bani, sa ma sustin si sa duc o viata minim decenta.

In spatele fiecarui proiect de STARTUP totusi sunt anumite principii care trebuie respectate:

1) Research: researchul este vital si este mult mai important decat un ‘feeling’ pe care il ai referitor la un produs, o piata sau o afacere. Din punctul meu de vedere ideile castigatoare pentru implementarea unui proiect vin din research, nu din ‘inspiratie’.

2) Realismul: si cand spun realism, ma refer la capacitatea de a accepta scenariul cel mai negativ care iti trece prin minte ca fiind acceptabil pentru tine.

Una din sursele de esec ale antreprenorului mic este credinta ca e special si ca lucrurile vor iesi mai bine pentru el decat pentru ceilalti. Realismul este ca atunci cand te uiti la 10 afaceri care merg, sa nu iei exceptia ca regula, adica pe acela care merge incredibil, ci sa te uiti in curtea celor care abia supravietuiesc. Daca tu crezi ca poti supravietui acestei imagini, atunci ii dai bataie ca sa il ajungi pe cel care e exceptie, dar stiind ca exista o sansa mai mare de a ingrosa randurile celorlalti, care sunt regula.

Prea multi pleaca in afaceri vazand pe cineva de succes si considerandu-l regula.

3) Planificare; lumea considera planificarea unei afaceri o corvoada, insa in fapt este un exercitiu de imaginatie (de creativitate), un exercitiu care te arunca pregatit pe teren. Nu trebuie sa faci exces de zel, insa nici nu trebuie sa incepi o afacere legat la ochi.

Researchul te ajuta sa cunosti piata si concurenta. Planificarea te ajuta sa stii mai bine ce ai de facut si incotro te indrepti.

4) Cifrele spun adevarul; da, nenorocitele alea de cifre. Antreprenoriatul nu este o poezie, ci este mai degraba o formula de calcul care iti spune ce trebuie sa faci ca sa traiesti.

Cumperi cu un leu, vinzi cu doi. Cifrele nu mint niciodata, de aia e bine sa le ai aproape tot timpul.

5) Implementarea; Este cel mai important capitol, dar daca nu reusesti sa implementezi un proiect, este pentru ca nu ai respectat celelalte 4 principii:

– nu ai facut destul de mult research, nu te-ai documentat si nu stii piata, concurenta si clientii (profilul lor si comportamentul lor),

– nu ai fost realist si te-ai mintit ca poti face fata scenariului negativ sau ai fost indulgent cu ceea ce iti spunea researchul si ai crezut ca tu esti ‘special’

– nu te-ai jucat destul pe hartie astfel incat sa dai o identitate a ceea ce vrei sa faci si nu stii: pasii pe care trebuie sa ii faci, cati bani exact trebuie sa cheltui, cate vanzari trebuie sa tintesti; nu uita ca in tara orbilor, un chior poate fi rege.

– nu tii evidenta, pentru ca cifrele iti trimit mesaje dar tu le ignori pana in momentul in care iti vor spune: s-a terminat, nu mai ai bani in cont, cheltuielile au fost prea mari, incasarile prea mici, datoriile sunt imense, scurgerile sunt peste tot si nu mai poti continua.

Si pentru ca toata lumea ma intreaba de un plan, de afaceri, am atasat acel ‘blueprint’ de la care plec in orice proiect startup. Sper sa iti fie de ajutor.

Apasa aici ca sa descarci “blueprintul” pentru Startupuri.

Saptamana viitoare organizam si un concurs in care punem la bataie niste premii. Da-mi de veste daca te bagi.



Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

16 thoughts on “[concurs cu premii] Cum gandesti un startup? (1)

  1. Sistematizarea cat mai exacta a procesului de initiere a unei afaceri este foarte binevenita, luand in calcul numarul de afaceri ratate si de antreprenori dezamagiti de pe piata. In felul asta e mult mai usor sa-ti dai seama care e veriga slaba a ideii tale. Ideea concursului e foarte motivatoare si personal vreau sa particip, si mai ales sper ca ma voi alege cu o imagine mult mai clara si matura cu privire la planul meu de actiuni. La multi ani inca odata Daniel, si sa stii ca apreciem informatiile pe care ni le furnizezi atat de punctual.

  2. Daniel,

    Multumesc!

    Chiar acum lucrez la o afacere, un centru de colectare al dozelor din aluminiu. Am facut ceva research, dar am realizat ca mai trebuie sa fac. Informatiile tale sunt foarte concrete si implementabile.

    Cat despre concurs, ma bag!

    O zi buna,

    Iosif.

    • BUna, sigur ca poti sa te bagi si nu e diferenta intre startup fictiv sau unul pe care vrei sa il pui pe picioare. Tot pe hartie le faci si tot realiste trebuie sa fie. 🙂

  3. Din nou un articol pe gustul meu 🙂 Foarte interesante detaliile . Mai ales partea cu cifrele … ar trebui sa le arat tuturor ” carcotasilor” care nu inteleg de ce le zic ca fac contabilitate pentru ca imi place :D.

    Cat despre concurs, i’m in too

  4. Interesant articolul. Eu ca economist am lipsuri pe anumite paliere mai ales la partea de marketing/promovare al produsului. Atunci cand demarezi o afacere, un lucru foarte important este sa stii care este pragul de rentabilitate. Adica sa stii care este volumul de vanzari necesar (in produse si/sau cifra de afaceri), pentru a intra pe profit – cheltuieli=venituri. De exemplu pentru un magazin online de electronice (sa zicem) unde chiria showroom-ului si a depozitului este de 1000 euro si adaosul comercial mediu este de 3%, sunt necesare vanzari de 33.000 de euro (fara tva) ca sa iti acoperi doar costurile cu chiria!!! Deci punctul 4 de mai sus e esential. Trebuie sa stii foarte bine cifrele pentru ca altfel, dupa ce platesti chiria, nu mai ai bani pentru furnizori, sau combustibil, sau salarii, etc

  5. Salut Daniel, in primul rand vreau sa iti multumesc ca m-ai readus cu picioarele pe pamant, eu vreau sa imi fac o afacere online ( un website despre cum sa iti creezi un website ).Acum am creat un plan de afaceri bine definit ( ca cel din blueprint ) + inca unul in care am descris ce vreau sa fac, care sunt target-urile, ce mai trebuie sa invat, ce voi invata ,,populatia” ce produs voi scoate ( m-am gandit sa scot un ghid pas cu pas despre creearea website-urilor profesionale si de succes ). Daca accepti si planuri de afaceri online, ma bag, daca nu accepti, tot iti voi trimite planul de ,,afaceri” al site-ului sa iti aflu parerea.