Se implinesc sapte ani de cand mi-am luat destinul in propriile maini si am inceput sa traiesc din afacerile pe care eu singur le pun pe picioare. Acum am mai multi ani de antreprenoriat decat de angajat, insa sunt cateva idei pe care as vrea sa le impartasesc celor care vor sa porneasca o afacere candva si acum semneaza un stat de plata.
Cateva din greselile exprimate mai jos le-am facut eu si le-am corectat in timp, alte cateva le-am observat la cunoscuti de-ai mei, cand au decis sa porneasca o afacere si si-au dat demisia.
Nu cred in antreprenori care cad din bancile facultatii si, fara sa fie macar jumatate de an angajati undeva macar, se hotarasc sa ridice companii de la zero. Bineinteles ca ai putea da exemple de asemenea, cu totii putem da exemple, insa le consider doar exceptii. Un antreprenor este, in sinea lui, un om care construieste sisteme.. si atata timp cat nu a facut parte dintr-un sistem, e greu sa creeze unul.
Anii de salariat sunt vitali pentru experienta proprie, acolo se formeaza disciplina in munca, capacitatea de a munci in echipa, dorinta de rezultate. Din pacate multi insa vor sa scape tocmai de acestea atunci cand isi incep o afacere, ceea ce e o greseala.
1 – Daca vrei sa fii un antreprenor de succes pe viitor, trebuie sa fii un angajat de succes acum
- disciplina in munca (si organizare)
- capacitatea de a munci in echipa,
- dorinta de rezultate.
Cele trei caracteristici pe care trebuie sa le dezvolti intr-o companie, ca angajat. Din pacate putini inteleg acest aspect si atunci cand incep o afacere, vor de fapt sa fuga de cele trei, nu sa le cultive mai departe, sa le imbratiseze.
Nu oamenii plafonati, rutinati in munca lor la extrem reusesc in antreprenoriat, ci oamenii care inca mai simt provocarile, care isi pun propriile obiective chiar si cand sunt platiti de altii. Care cauta sa se autodepaseasca continuu, care nu privesc ca o corvoada orice job.
Din pacate oamenii plafonati, fara dorinta, care muncesc pentru altul de prea mult timp isi vor gasi greu motivatia si in propria afacere. Pentru ca vor continua atitudinea pasiva si cand vor deschide propria afacere.
2 – Nu iti da demisia prea devreme !
Prea des se intampla. Ajungi sa iti pui in minte ceea ce vrei sa faci, planuiesti, vorbesti cu cativa cunoscuti, ei te incurajeaza (logic ca si ei sunt doar angajati, vor sa vada exemplul reusitei din alta parte pentru ca ei nu au curaj). Devii entuziasmat, vezi la randul tau cateva exemple de reusita si, fara sa investighezi prea mult, intr-un moment de entuziasm iti dai demisia. Fara sa ai nimic pregatit.
Deja nu gandesti ca un antreprenor.
Un antreprenor respecta locul de unde vin banii si este calculat. Trebuie sa ai un plan B care se dezvolta si abia cand e momentul potrivit face trecerea de la A (angajat) la B (propria afacere), exact cand B nu mai poate creste fara el din acel punct.
3 – Sub nicio forma nu spune colegilor sau sefului despre planurile tale
Aproape intotdeauna, indirect, vorbele ajung mai sus. Daca cei de la locul actual de munca afla de planurile tale, totul se va intoarce ca un bumerang impotriva ta. Orice nereusita la locul de munca iti va fi pus tie in carca, de fiecare data cand vei face o greseala vei fi judecat din prisma afacerii pe care o ai „in paralel”.
Nu vei mai fi vazut ca o piesa integranta din sistem ci doar cineva care cauta sa evadeze. Motivatia ta va scadea intr-un mod drastic, e ca un cerc vicios pana la urma, iar in final vei fi nevoit sa iti dai singur demisia (sau vei fi dat afara) desi afacerea ta are sanse zero de reusita si tu iti dai seama de asta.
Vei incerca sa o pui pe picioare, insa timingul ar fi groaznic si, in scurt timp, va trebui sa iti cauti alt loc de munca.
Daca vrei sa impartasesti ideea ta, pastreaz-o pentru cativa prieteni apropiati. Asta daca trebuie neaparat sa o impartasesti cuiva.
4 – Pastreaza relatiile bune la fostul loc de munca
Este de apreciat cineva care pleaca cu tact, isi infiinteaza propria firma pe riscul lui dar isi pastreaza contactele intacte. Pentru mine, in momentul in care am infiintat prima mea firma functionala, colacul de salvare a venit de la un fost angajator de-al meu care mi-a pus in fata un contract de servicii sa il semnez.
Daca nu as fi pastrat relatiile cu acest fost angajator, nu stiu daca as fi reusit, pentru ca deja trecuse aproape jumatate de an si nu aveam incasari cat sa ma sustin.
In schimb acum vad plecarile de la actualele locuri de munca drept „razbunari”. Angajatii respectivi au impresia ca sunt de neinlocuit (1) sau ca sunt prea buni pentru un asemea job (2). Daca pleci in stilul asta, ai probleme in relationare si pierzi poate exact avantajul de care ai nevoie.
5 – Nu te astepta la profit instant
Ai dezvoltat propria afacere pana in punctul in care trebuie sa iei fraul in mana. Cand ti-ai dat demisia, trebuie sa intelegi ca este un risc asumat. Nu vei mai avea salariu lunar, de acum incolo va trebui sa ai incasari. Asta este diferenta. Va trebui sa stii sa vinzi, fara vanzare nicio afacere nu exista.
Din punctul asta va trebui sa devii de doua ori mai activ decat la fostul loc de munca. De acum va trebui sa spui tuturor despre afacerea ta (daca pana acum ai tinut in secret din motive evidente). Nu trebuie sa iti fie frica de faptul ca altii iti vor copia afacerea, asta e o frica inutila. Cei care au succes INTOTDEAUNA SUNT COPIATI. In schimb daca nu impartasesti ideologia celor din jur, nu vei avea contacte, prin urmare nu vei avea vanzari.
Pune-te in miscare, alearga, vinde, traieste viata de antreprenor. Si propune-ti o perioada in care sa nu te astepti sa ai niciun salariu. Parerea mea este ca primele 6 luni sunt vitale. Eu atat am rezistat fara sa am bani de buzunar, iar daca eu am reusit, oricine poate sa o faca.
Propune-ti o perioada de timp in care sa nu ai pretentii de la afacerea ta, timp in care sa dai maximum. Daca nu faci asta, vei fi exact ca soldatul care e in prima linie pe front. Dupa o luna, maxim doua vei fi dezamagit, nu vei avea incasari, vei avea cheltuieli din toate partile si vei renunta sa mai iti promovezi ideile si afacerea (sau o vei face din ce in ce mai timid) in loc sa fie abia inceputul.
6 – Cadrul conteaza mai mult ca oricand
Ce inseamna „cadru”. Pai hai sa iti spun o poveste care se tot repeta. Iti dai demisia entuziast ca iti incepi propria afacere. IN momentul in care ti-ai dat demisia, in loc sa maresti turatia motoarelor, tu o micsorezi. Cu alte cuvinte simti ca pasul cel mai important e facut (fals), savurezi momentul (ai avut nevoie pana la urma de curaj, nu?) si crezi ca iti permiti o mica pauza.
MARE GRESEALA. Trebuie sa intri direct in paine.
De asemenea, daca tu ca angajat te trezeai probabil la 6 sau 7, brusc te simti antreprenor si iti permiti sa te trezesti la 10 sau 11. Esti propriul tau sef pana la urma, nu? La fostul loc de munca stateai in pozitie de drepti 8 ore, pe un camp perceput de batalie, acum abia reusesti sa te pui pe picioare pe la un 11-12 si probabil ca pe la 5 ai impresia ca ai muncit prea mult.
Fals, ai maxim 4 ore de munca efectiva!
Prima oara cand am diferenta asta majora de cadru pentru cineva care vroia sa isi puna afacerea pe picioare nu mi-a venit sa cred. Spuneam la inceputul articolului ca tu, ca si angajat, iti dezvolti disciplina in munca (si organizare), capacitatea de a munci in echipa, dorinta de rezultate. In momentul in care ajungi la carma propriei afaceri, acestea conteaza mai mult ca oricand.
Trebuie sa recreezi cadrul de reusita din locurile de unde ai fost. Trebuie sa fii de doua ori mai atent la disciplina, acum ca nimeni nu mai e cu ochii pe tine, de doua ori mai atent la capacitatea ta de a comunica (in opozitie cu tendinta de autoizolare) si trebuie sa cauti rezultatele de doua ori mai mult.
Daca nu reusesti sa le recreezi, inseamna ca nu ai stofa decat de angajat, ca nu poti munci si avea rezultate decat sub stricta atentie a altcuiva. Un antreprenor impune o norma de conduita, un angajat o accepta. Cand nu poti sa iti impui o norma de conduita care sa recreeze cadrul prin care poti obtine performanta, cel mai probabil vei esua.
Tu trebuie sa continui atitudinea corecta avuta la fostul loc de munca, nu sa faci lucrurile pe dos.
Daca esti angajat undeva si vrei sa iti ridici propria afacere, sper ca randurile de mai sus sa te ajute sa iti pui gandurile in ordine. Orice idee sau experienta este de apreciat, de asemenea. Impreuna invatam. Succes!
Cu drag,
Daniel Zarnescu
PS: mai jos ai detalii despre cel mai de succes proiect al nostru: Mentorship Internet Business . O comunitate de antreprenori, freelanceri si angajati care vor sa isi deschida o afacere, la un moment dat, formata din peste 500 de oameni.
Apasa pe link pentru mai multe detalii:
http://construimimperii.ro/mibelite/
Foarte bun articoloul.. era mai bine daca il citeam acum 3 luni de zile cand mi-am dat demisia si mi-am inceput propria afacere online… si acuma castiga doar un sfert din salar. Bravo Dani in curand vreau sa comand de la tine Jurnalul Generalului ca am foarte mare nevoie de el …. pt ca de cand cica sunt „antrepenor” am probleme cu organizare (adica nu lucrez constant)… si cartea lui andrei hansa SecretulBanilor. Ms mult pt sfaturi mi-au prins bine!!!
Un articol valoros! Florin spuneai ca ti-ai dat demisia de la locul de munca si ca nu esti prea multumit de ceea ce ai realizat. Imi poti scrie un mail pe stepan.adrian@yahoo.com si sa imi povestesti mai exact care au fost si care sunt planurile tale? Si eu sunt angajat si imi dezvolt o retea de site-uri online. Sunt aproape in postura in care ai fost tu. Mi-ar place sa povestim mai multe si eventual poate avem ceva de invatat unul de la celalalt. O zi buna tuturor!
Inca un articol bun Daniel, felicitari! 🙂
Multumesc pentru articol. Mare adevar ai grait!
Salut, Daniel. Acest articol mi-a confirmat faptul ca am cateva probleme de atitudine; am facut pana acum majoritatea greselilor prezentate de tine. Din dorinta de a avea libertate am renuntat la job-urile avute intr-un stil neadecvat; cu toate ca nu m-am certat cu nici un angajator, faptul ca am plecat intr-un moment cand el se baza pe mine a facut ca sa fiu considerat „tradator” (chiar asa mi-a zis unul din ei) . Pentru a incepe o afacere proprie deocamdata nu pot deoarece nu am cunostinte, experienta, abilitati si nici fonduri suficiente. Tot ce imi ramane de facut e sa imi reincep viata de angajat; am experienta 2 ani in vanzari, dar in ultimul an nu am lucrat decat 2 luni si se cunoaste ca mi-am pierdut din abilitati. Va trebui sa depun ceva mai mult efort cand voi reincepe lucrul; sper sa ma descurc. Deocamdata mai stau ca sa vina primavara, pentru ca atunci apar mai multe oferte de angajare. Din martie trebuie sa imi schimb domiciliul, sa ma re-mut la Brasov (a 5 -a data 🙂 ) si sa ma pun pe treaba. Am vorbit despre aceasta problema deoarece ma gandesc de 3-4 zile la ea si incerc sa gasesc solutii. Daniel, multumesc mult pentru articol si sper sa auzim doar de bine in acest an! Succes!
Drumul spre succes este pavat cu esecuri. Eu pana sa reusesc sa ma tin pe picioare a trebuit sa imi dai demisia din mai multe locuri si sa accept infrangerea de mai multe ori.
E foarte adevarat ca daca nu ai fost angajat nu stii multe.Nu a trebuit sa-mi dau demisia, mi s-a spus pot sa pleci. Nu pentru ca nu eram eficienta , ci din alte motive.Oricum, am zis gata! de acum imi comand eu. Si am pornit la drum.Nu spun ca e usor, dar e altceva decat ordinele zilnice cu sau fara sens. Bun articol.Si util. Toate cele bune! Laura
Eu am facut greseala de a pleca fara sa am o afacere pornita. Aveam ceva rezerve care trebuiau sa imi asigure acelasi mod de viata in urmatoru an. M-am gandit in primele 6 luni si am cautat un alt job. Cand am vazut ca nu gasesc m-am gandit sa pornesc afcerea la cre ma gandeam. Acum ma straduiesc cu startul, insa ai mare dreptate ca daca nu esti constiincios si esti pierde timp nu faci nimic ca si antreprenor. Si nici macar daca esti constiincios, muncitor samd nu iti garanteaza nimeni succesul. Din pacate reteta nu exista pentru ca fiecare om e unic.
Foarte bun articolul !
Bun articol ! Eu n-am facut nici o greseala , inca nu demisionez..am relatii bune, conduc o echipa , am o afacere. pe care o dezvolt … imi place tot ce fac.. si muncesc toata ziua..am nevoie de o alta organizare a timpului pt. a creste afacerea si..o creez si pe asta pana la urma! e vorba de viziune…feeling ..actiune!
mult succes la toti!
Felicitari si succes in tot ceea ce faci!
Nu iti da demisia prea devreme ! sau Arzi Corabiile!
Ar fi interesant o statistica intre cei care au reusit in afacerea lor arzand corabiile si cei care si-au lasat jobul ca portita de salvare.
In Arta Razboiului, generalul respectiv a facut niste calcule cand a ajuns pe malul inamic. Nu s-a dus cu 5 oameni si nici nu i-a biciuit pana acolo, ca sa grabeasca lucrurile. Totul fusese calculat pana in punctul in care armata inamica a aparut in fata, i-a incercuit si urma o batalie pe viata si pe moarte.
In conditiile date, decizia logica era sa arda corabiile ca oamenii sa nu se gandeasca la vreo posibilitate de scapare. In momentul in care jumatate din armata incearca sa fuga si jumate incearca sa lupte.. batalia e pierduta de dinainte.
Cele doua nu se anuleaza una pe alta (nu-ti da demisia repede vs arde-ti corabiile). Cand vorbim de „ars corabii”, nimeni nu spune de viteza cu care iti dai demisia, ci de atitudinea ta din momentul in care ti-ai dat demisia.
repet: vorbim de atitudine, nu de un gest necugetat.
Da asa este, cele spuse in articol sunt adevarate iar eu am tinut cont mereu de ele.
Felicitari Daniel te mai astept cu o colaborare mare in viitor.
Numai bine in Noul An!
Constantin
De astfel de articole realiste avem nevoie, nu de clisee preluate de la americani.
Inca un capitol de manual! 😉 LMA 2012!
Ai un cap omule!Respect!
Ai pus punctul pe I, Domnule! Si daca le scrii atat de bine, inseamna ca le si traiesti.
Autodisciplina este cheia succesului.
Cred ca fiecare dintrenoi are nevoie de putina armata, altfel….
Foarte bun articolul si la obiect
Vorba Vivianei, ai pus punctul pe `i`;
Problema e ca, cu toate ca toti stim aceste lucruri, putini reusesc sa le si aplice…. si de aici pornesc esecurile, problemele, victimizarea etc
Succese in toate cele!
Ai dreptate. Este foarte greu sa il ucizi pe vechiul „EU” si sa il creezi pe noul. Este dificil. Dar merita! Cred ca totusi primul pas este sa ai o tinta. Nu poti ajunge undeva daca nu ai o destinatie. Traseul il gasesti pe drum. Nu? Iti recomand Silvia ca si celorlalti un seminar de 4 ore tinut de Jim Rohn. Click pe numele meu la comentariu!
Mi s-a linistit sufletul si am prins putere cand am aflat care este atitudinea normala a unui angajat care a inteles intr-un moment crucial al vietii ca totul se pregateste pas cu pas,cu rabdare,iar mersul este doar inainte.Ai vorbit din mine!
Multumesc Daniel. Este corect tot ce ai spus si m-a ajutat sa-mi clarific modalitatea de punere corecta in practica a obiectivelor dorite. Succes in continuare!
Foarte bun articol. Ti-am citit de asemenea si ghidul „6 pasi in 3 luni pentru profit online” dar si „strategia anuala”, mi se par articole de foarte buna calitate. Sunt angajat la o multinationala castig destul de bine, dar imi lipsea motivatia sa-mi deschid o afacere, dar dupa ce am citit ghidurile, m-am gandit ca e timpul sa o fac. E drept cu pasi mici fara sa ma grabesc, Deasemenea ma gandeam sa nu renunt la jobul decat atunci cand afacerea e bine pusa pe picioare.
Un articol foarte reusit
Multumesc pt articol. Este exact ce aveam nevoie ACUM.
Foarte buna diferenta de cadre dintre locul de munca si afacerea proprie. Destul de real exemplul cu cele patru ore de munca efectiva!