Cum sa scrii texte care sa vanda si sa traiesti din asta

21 Apr

writingAm fost un copil rebel – si de fiecare data cand avea loc o sedinta cu parintii la scoala, ma inchideam in camera si asteptam cu sufletul purice sa se intoarca tata, cu o falca in cer si una in pamant.

Asta se intampla in generala. In liceu am avut ceva mai mult noroc, pentru ca am decis sa nu ii mai chem.

Dar de data asta simteam ca am incurcat-o, fara sa imi explic de ce. Cand a venit, tata s-a uitat incruntat la mine:

“Ia da-mi caietul tau de romana!“

Ce naiba facusem? Habar nu aveam. M-am dus spasit si am luat caietul din ghiozdan si i l-am intins.

“Diriginta imi spune ca ai talent la romana si sa iti citesc compunerile…“

Fiecare cuvant ma durea, pentru ca simteam ironia din spatele lor. Tata inginer, fratele, mai tarziu, si el inginer, mama economista. Eu eram singurul care nu “ascultam” traditia. Oaia neagra.

Aveam jurnale ascunse pe sub pat, in care imi notam trairile. Aveam caiete pe care scriam proza scurta. Povestioare. Aveam pana si servetele pe care imi scriam idei, dialoguri sau descriam personaje, cu stiloul, noaptea, cand imi venea vreo idee si nu reuseam sa adorm.

Muuult mai tarziu am auzit de la un prieten o replica ce m-a lovit in moalele capului. Un copil se aruncase intr-o baltoaca, vara, si se murdarise din cap pana in picioare. Iar maica-sa il tragea de tricou si ii aplica o corectie fizica, in timp ce il ducea catre casa.

“Se spune ca ochii copiilor sunt cei care vad adevarul.“

Ai mei au ras mult timp de mine. Nu neaparat in sensul agresiv, ci in sensul ironic, aparent inofensiv. Ironiile erau arme de duel intre noi, dar asta nu insemna ca nu ma dureau.

Cu matematica ajungeai om. Cu literatura mureai de foame. Cam asta era mesajul pe care il tot primeam, prin diverse cai, de la cei apropiati mie.

La 14 ani deja dezvoltasem o atitudine rebela, care lupta impotriva autoritatilor din viata mea. O poezie care exprima aceasta stare de a fi, foarte scurta, dar de impact, scrisa la acea varsta, cu titlul “Dumnezeu”, spunea:

Odata
am visat ca sunt Dumnezeu;
m-am trezit un lac
de sudoare si groaza
la vederea a cate pacate am.

Aproape la zece ani distanta, in cautarile mele profesionale, pentru o scurta perioada de timp, am fost director de editura. Tineam pe atunci legatura cu o fata de 17 ani care scrisese un volum de poezii.

Poeziile erau bune!

writing2Am venit eu cu titlul pentru volum, aducandu-mi aminte de cuvintele alor mei: “Poezia care nu vinde”. Mi s-a parut un titlu intrigant si care, in ciuda mesajului direct, ar fi vandut volumul. Din pacate fata s-a panicat si a refuzat sa mai publice documentul, probabil din aceleasi motive pentru care renuntasem eu sa mai scriu, cu multi ani in urma.

Dar titlul mi-a ramas in minte iar faptul ca manuscrisul nu a fost publicat, cumva a reprezentat o infrangere pentru mine. Si, din acel moment, mi-am dedicat viata studierii “poeziilor care vand”.

Si asa am dat de copywriting.

(sperand ca la un moment dat imi voi vinde propriile carti si ii voi dovedi tatalui meu ca poti ajunge om si cu literatura)

Puterea cuvintelor scrise!

Primul blog l-am ridicat in 2004 si de 12 ani “scriu” ca sa vand. Ce inseamna ca scriu pentru mine?

  • inseamna ca am ridicat comunitati de sute de mii de oameni pana acum (doar ConstruimImperii.Ro are peste 40 000 de abonati fideli in momentul de fata)
  • inseamna ca am scris carti (din care amintesc doar Treptele Schimbarii, Esenta Eficientei sau O lupta de dinainte pierduta)
  • am generat vanzari pe produse fizice, dar si pe servicii (training-uri si consultanta) de milioane de euro in toti anii astia – si intr-o piata cum este Romania (despre care multi spun ca este “mica”)
  • ca sunt unul dintre putinii specialisti in Email Marketing din Romania care chiar stie ce face (si o spun fara pic de exagerare)

Pastrand un realism al rolului de copywriter si de marketer, as putea spune ca am devenit un matematician al literaturii, ca am imbinat arta cu stiinta. Mi-am dat seama ca, indiferent daca vinzi croaziere pe Mediterana, roti de tractor, ceasuri de mana sau romane politiste – principiile din spate sunt aceleasi.

Primele doua lectii pe care le-am invatat, ca si copywriter, au fost:

  • faptul ca povestile vand – si ca este de datoria ta sa gasesti “povestea” care are cu adevarat relevanta pentru potentialul client, astfel incat sa iti ofere toata atentia lui
  • dar si ca structurile, in general, dau viata textului (oricat de ciudat ar parea). Eu sunt de parere ca structura este precum un vas in care “torni” continutul. Structura inseamna viata, continutul (daca se repeta) poate fi cliseu. Niciodata invers.

Cea mai simpla structura de mesaj de vanzare

Personal, sunt un adevarat colectionar de structuri. Am sute de structuri prin care sa poti scrie: povesti, articole, newslettere, carti nonfictionale sau de beletristica, scrisori de vanzari etc.

Si una dintre cele mai simple structuri care te ajuta sa construiesti un mesaj de vanzare are urmatoarea amprenta:

[TBI – TBP – USP – B]

TBI (The big Idea) – este povestea care sustine o vanzare, raspunde de obicei la frazarile:
Hai sa iti spun de ce nu functioneaza pentru tine
sau
Hai sa iti spun de ce nu esti multumit in momentul asta

Dupa cum deja intuiesti, povestea de la inceputul articolului sustine un TBI – de genul “hai sa iti spun de ce nu castigi bani din pasiunea pe care o ai – pentru ca altii ti-au spus ca nu se poate si ca o sa mori de foame la un moment dat”. 🙂

TBP (The BIg Promise) – raspunde la intrebarea:

Care este cea mai mare promisiune pe care o poti face, clientului tau, in cazul in care cumpara produsul si il “consuma“?

Se alege din lista de beneficii, in urma unui proces creativ (proces de brainstorming).

De obicei TBP-ul se transforma si in “headline” (sau titlu) al materialului / articolului / scrisorii de vanzari, pentru ca este si cel mai de impact.

USP (Unique Selling Proposal) – raspunde la frazarea:
Singurul [brand] care …
sau
Singurul produs care …

In felul asta scoti in evidenta unicitatea companiei, a autorului sau a produsului tau. Sa gasesti un USP nu este atat de greu, de cele mai multe ori e nevoie doar de putina documentare pe ceea ce ofera competitia ta – si sa oferi “diferit” sau “mai mult” , ca sa te poti pozitiona ca atare. Daca aceasta unicitate cumva aduce relevanta si cu ajutorul povestii de mai sus, atunci ai un “cal castigator”.

Tot aici intervii si cu elemente de autoritate care sa sustina USP-ul. Asta se face prin:

  • dovezi ca produsul tau functioneaza (eventual testimoniale)
  • functii, titluri, premii – care susin USP-ul
  • clientii pe care i-ai avut (numeric sau calitativ)
  • aparitii in presa, parteneriate care iti aduc un plus de imagine
  • cifre care arata popularitatea ta (cel mai vizitat, vandut, citit, urmarit – etc / daca este cazul)

B (Benefits) – beneficiile pe care le poate avea un client, dupa ce cumpara produsul / serviciul (ce castiga el). Beneficiile raspund la intrebarea:

Ce castiga concret clientul meu, daca imi consuma produsul / serviciul?

Daca pe langa amprenta de mai sus, adaugi si un link de comanda si indemni, in mod explicit, cititorului, sa actioneze, atunci ai un mesaj destul de scurt si de impact de vanzare (care converteste)

writing4

Se poate trai din scris in Romania?

Deseori imi vin pe email intrebari de la cititori – ori care vor sa scrie o carte si se intreaba daca pot trai din asta. Ori care vor sa porneasca un blog sau sa deschida o afacere si sa o promoveze pe internet.

Intrebarile, daca ar fi sa le reduc la una singura, care sa le “cuprinda pe toate”, suna in felul urmator:

“Se poate trai din scris in Romania?“

Acum doua saptamani am postat intrebarea asta pe Facebook si am surprins sa vad cate discutii s-au generat.

Unii au raspund afirmativ:
“Sigur ca se poate. Cat de bine? Asta depinde de nisa, de ce scrii, de marketing samd.“
Alina Batca (jurnalist)

“Da, Daniel, se poate“
Ariel Constantinof (blogger si antreprenor, fondator al firmei de curierat pe bicicleta “tribul.eu”)

“Da se poate, daca esti atent la ce se cere pe piata si cat de bine stii sa te faci auzit. ”
Marius Mocanu, autor

Au fost insa si destul de multe raspunsuri amuzante:
“Cine scrie amenzi, traieste :)) “
Tiberiu

“Da, se poate! Eu sunt scriitor si traiesc din scris de peste 15 ani! Toti cei de la firma la care lucrez sunt scriitori. E drept ca scriem programe de calculator, nu literatura, dar tot scris se numeste!”
Dan Armano, antreprenor

“Daca scrii o cerere de imprumut la banca!“
Eugen Oprea

“Cand eram student traiam din scris… le scriam parintilor sa imi trimita bani“
Gheorghe

Altii, insa, dezamagiti, au raspuns ca este imposibil sa raspunzi afirmativ la aceasta intrebare.

Din fericire… stiu adevarul. Si anume ca am ajutat angajati sa porneasca pe cont propriu, ca am ajutat freelanceri sa devina independenti financiar sau antreprenori sa isi creasca cifra de afaceri.

Esenta este aceeasi. Am impartit ceea ce stiu in trei mari categorii:

  • Content Marketing (cum sa educi piata pe domeniul tau de activitate si sa devii din ce in ce mai cunoscut)
  • Copywriting (cum sa scrii ca sa vinzi)
  • Email Marketing (cum sa faci campanii de promovare a produselor si serviciilor tale cu ajutorul emailului si al Social Media)

In 2015 construiam un program pilot de trei zile care se numea “Copywriter”. Am lucrat cu cateva zeci de persoane, antreprenori, freelanceri sau, pur si simplu, entuziasti pasionati de scris si marketing.

Succesul a fost atat de mare atunci ca locurile s-au umplut in mai putin de 24 de ore si am fost nevoit sa fac un duplicat al evenimentului, datorita cererilor.

Acum, refac workshopul Copywriter – pentru o ultima oara, dar intr-o varianta cu mult imbunatatita:

  • evenimentul are loc la Bucuresti, in perioada 5-8 mai (patru zile de training intensiv)
  • saptamanal, ca si cursant, vei primi timp de o luna videouri in care voi continua training-ul – raspunzand la intrebarile ridicate intre timp, analizand evolutia cursantilor, facand “critica” pe texte, pe oferte, pe strategii de vanzare
  • pe data de 28 mai vom avea o zi de Follow-up, in Bucuresti – ne vom reintalni, ca sa analizam evolutia fiecaruia si sa punem cap la cap piesele lipsa
  • in toata perioada asta de dupa workshop – timp de o luna voi da feedback constant fiecarui client – prin email, telefon sau skype (de la caz la caz)

Este ultima oara cand fac acest workshop – si l-am transformat intr-un adevarat program, astfel incat, la finalul lui, sa ai toate abilitatile necesare ca sa poti genera vizibilitate pentru o activitate, produs sau serviciu, si sa poti vinde fara probleme.

Programul costa 299 euro,
este nevoie de prezenta ta fizica (nu este un curs online)

pentru ca ma intereseaza ca sa lucrez cu tine si sa iti insusesti abilitatile, nu doar sa auzi informatii pe care, cel mai probabil, as fi putut sa ti le dau si prin email (dar fara rezultate).

Mai multe detalii ai aici:
http://construimimperii.ro/workshop-copywriter/

Ce se intampla in Workshop?

Am pus doar cateva dintre elementele pe care le-am definit in acest program (in realitate sunt mult mai multe – si o sa le abordez in functie de nivelul la care esti):

  • cum sa vinzi un produs fizic sau serviciu pe care nici macar nu il ai “gata” (sau nu exista) …
  • modul de lansare al filmelor la Hollywood – cum te poate ajuta o campanie de promovare a unui produs, in etape, astfel incat sa incasezi zeci de mii, sute de mii, chiar milioane – inainte ca produsul sa fie pe piata efectiv
  • cum iti promovezi imaginea si serviciile in cazul in care esti un freelancer si ai la indemana resurse limitate (un laptop si conexiune la internet)
  • ce produse sa lansezi pe piata, ca antreprenor, astfel incat profitul sa se dubleze intr-un timp ireal de scurt (tine de marketing strategic si cum iti construiesti strategia de vanzare)
  • cum scrii articole / materiale educationale pentru publicul tau tinta, astfel incat sa generezi trafic si vanzari (chiar si fara sa ai un mesaj de vanzare puternic)
  • cum influentezi pe cineva sa actioneze printr-un simplu email (sunt trucuri simple pe care le poate folosi oricine, de la o persoana care vrea sa se angajeze si trimite o scrisoare de intentie, la un om de vanzari care are la dispozitie doar un email ca sa il convinga pe celalalt ca merita o intalnire)
  • cum alegi titluri de impact (pentru newslettere, articole, pagini de prezentare sau scrisori de vanzare) – astfel incat sa cresti rata de “click”
  • cum construiesti o oferta “irezistibila” de la zero – stiind ca valoarea perceputa a produsului face mai mult de 50% din decizia de cumparare
  • cum construiesti o lista de abonati la sistemul tau de newsletter in timp record
  • cum aduci trafic pe siteul tau sau pe pagina ta de prezentare – cu costuri reduse
  • cum vinzi pe pasiv produsele si serviciile tale prin intermediul internetului
  • cum scrii o scrisoare de vanzare care sa provoace cititorul sa cumpere
  • etc.

Apasa pe linkul de mai jos ca sa te inscrii:
http://construimimperii.ro/workshop-copywriter/

Cine va fi acolo?

Surpriza mea a fost ca trei persoane care au fost la varianta pilot a workshop-ului din 2015, sa imi trimita email si sa imi spuna ca vor sa vina inca o data. Iti spun acest lucru, pentru a-ti arata cat de valoros este ceea ce predau – sunt oameni care platesc inca o data, desi au mai facut acest curs.

Am oameni apropiati, cursanti, care deja si-au anuntat prezenta si, probabil, locurile vor fi ocupate destul de repede.

Din ce stiu pana acum, la workshop vor fi prezenti:

  • persoane care sunt angajate in departamente de marketing sau departamente creative
  • specialisti social media
  • copywriter-i
  • antreprenori – de toate marimile (inclusiv cu cifre de afaceri de milioane de euro pe an)
  • freelanceri, care vor sa castige bani din activitatea pe care o fac zi de zi – coach-i, traineri, autori, programatori sau webdesigneri, nutritionisti, fotografi, artisti etc.
  • angajati care au rol in relatia cu clientii sau in vanzari (de toate tipurile)
  • entuziasti si pasionati de scris, marketing si psihologie umana

Vei primi si doua bonusuri

Pe langa cele 5 zile (in total) de training live, intensiv, de videourile saptamanale pe care o sa le primesti si pe langa comunicarea si feedback-ul pe care o sa ti-l dau in scris, vei mai primi si:

Brosura “Best Copywriter”:

  • continue fise de lucru care te ajuta sa definesti continutul prin care sa vinzi produsele si serviciile tale
  • structuri de articole, newslettere, pagini de prezentare, scrisori de vanzare, oferte efectiv sau chiar si structuri de site-uri de prezentare sau vanzare
  • exercitii de definire a titlurilor, a beneficiilor si a ofertelor

Brosura “Baby Plan” de definire a unei campanii de lansare de produs sau serviciu pe internet (si nu numai):

  • este o structura de chestionar care iti defineste campania la nivel strategic (creatie proprie si imbunatatita in ultimii 10 ani, care sta in spatele tuturor activitatilor mele de marketing)
  • este o “harta” a actiunilor pe care sa le faci – care sa duca spre vanzare (si care iti simplifica activitatea)

Ce mai trebuie sa stii?

  • Ai garantie 100% banii inapoi – daca din orice motiv decizi ca acest curs nu este pentru tine sau nu este la nivelul asteptarilor tale, poti oricand cere banii inapoi.
  • Daca vii in grup de patru, ai parte de un discount de 10% (pentru fiecare membru al grupului)

Sfatul meu este sa iti faci calculele si sa iti blochezi perioada 5-8 mai in calendar.

Pentru ca este ultima oara cand mai tin acest workshop.

Scopul meu este sa adun o grupa de “nebuni” (in sensul frumos) carora sa le las mostenire tot ce stiu despre marketing si copywriting,

dar si sa ii ajut sa deprinda abilitatile ca sa se pota promova in mediul online.

Poti sa iti rezervi un loc apasand  pe linkul de mai jos (sau pe banner):
http://construimimperii.ro/workshop-copywriter/

Banner-Blog-Daniel-Worshop-Copywriting1
Cu drag,

Daniel

 



Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

8 thoughts on “Cum sa scrii texte care sa vanda si sa traiesti din asta

    • Apasa pe link, inscrie-te – si te va contacta cineva din partea mea – care iti va da toate detaliile legate de eveniment (si ce presupune).

  1. Daca tot ai adunat experienta si materiale, daca tot te-ai perfectionat in training si coaching si daca locurile la acest program se completeaza, de ce ar fi ultima lui editie ?

    • Nu am zis ca nu mai fac training sau coaching.
      NU o sa mai fac pe subiectul asta, training, pentru ca vreau sa trec la un alt nivel. Vorbesc despre marketing si copywriting de 5 ani deja si vreau sa mai iau si alte tipuri de proiecte, pe alte subiecte.

  2. Ce poveste de viata.. in general, cei pasionati de literatura sunt oarecum izolati atunci cand sunt situati intre persoane dintr-un mediu realist. Ce-i drept, nu sunt nici multi pasionati de literatura, deci asta se intampla destul de des. Totusi, nu oricine are imaginatie si creativitate, lucru de care trebuie sa beneficiezi din plin pentru latura umanista. Probabil ca acele ironii la care luai parte te-au ajutat sa ai mai multa incredere in tine si in ceea ce faci.