Cele 3 etape ale unei afaceri

30 Iul

pasiImi aduc aminte prima oara cand m-am trezit cu aparatura de print intr-o incapere mai mica de 20 de mp, toata inghesuita, cu tipla pe ea, nici nu stiam sa o folosesc. Costase, pe atunci, pana in 20 000 toata investitia.

Primul lucru pe care l-am facut, desi nu folosisem niciodata vreo ghilotina sau vreun plotter, a fost sa ma laud ca mi-am deschis firma in domeniu. I-am dat si un “USP” (dupa mintea mea de atunci) – “servicii complete de tipar”. Asta in ideea in cre, constient fiind ca eram mic, voiam sa razbat prin flexibilitate (sa dau pachete complete, chit ca insemna ca intermediam anumite produse sau servicii pe care nu le puteam furniza eu).

Gratian, partenerul meu pe training-uri, are un sistem foarte simplu de marketing, in doi pasi, care poate fi folosit de absolut oricine vrea sa porneasca o afacere:

1 – da-i un nume!
2 – da-te mare!

Nume ii dadusem, asa ca am inceput sa ma dau mare. M-am uitat pe ce oferea concurenta si pe detaliile tehnice ale aparatelor mele si am facut rapid o lista cu produsele si serviciile pe care le puteam eu oferi. Era o lista simplista in care trona, in varful ei, “cartile de vizita”. 🙂

(Fie vorba intre noi, la aproape 10 ani de atunci nu mai port nicio carte de vizita la mine.)

Tot vorbind de compania pe care o fondasem, inevitabilul s-a produs. A venit prima comanda de … carti de vizita.

Atentie! Nu stiam sa folosesc aparatura, nu stiam sa fac grafica. Intuitiv intelesesem insa ca, in timp, daca am vanzari, o sa invat sa fac de toate.

Am modificat grafica primita cat am putut eu de bine, am bagat cartonul in tiparul digital… si am apasat pe “print”. Dupa care am bagat cartonul in ghilotina si am inceput sa tai. Si acum mi-aduc aminte cum am stat o noapte intreaga si nu am reusit sa le tai drepte. Erau romburi de-a dreptul. Efectiv nu puteau fi vandute asa. Tin minte ca am scos 2 prieteni la o bere intr-o seara si le-am pus cartile de vizita pe masa, cu rugamintea sa imi spuna sincer ce parere au. 🙂 Mi-au zis amandoi ca respectivele romburi nu puteau fi numite carti de vizita.

Am cautat rapid cea mai apropiata “concurenta”, le-am dat comanda de carti de vizita, desi ieseam pe pierdere la pretul final, si m-am dus a doua zi sa le ridic. Cand sa le ridic, i-am rugat pe competitorii mei sa imi arate cum taie ei cartile de vizita. M-au bagat in atelier, au luat un carton cu carti de vizita… si mi-au aratat. A fost primul training “ad-hoc” pe care l-am avut.

Acum aveam cartile de vizita pentru clientul existent si know-how-ul ca sa le tai pe urmatoarele. 🙂 Pe drum inapoi am pus mana pe telefon si am sunat agentul respectiv de vanzari. Firma respectiva era cu mult mai mare decat mine iar oamenii foarte relaxati in ceea ce ma priveste.

Cei mai multi dintre antreprenorii tineri sunt cu totul panicati de ideea de a vorbi cu competitia si de a le cere informatii despre cum sa se organizeze mai bine. Cele mai multe temeri sunt, insa, nefondate. Conteaza sa fii cat mai uman posibil si sa crezi pana in adancul fiintei tale ca nu exista competitie, ci doar potentiali parteneri. Cand crezi asta cu adevarat, toate relatiile de afaceri se schimba, devin generative.

Am sunat agentul respectiv de vanzari si i-am pus atunci o intrebare:

“Ma stii, sunt la inceput, habar nu am ce sa fac cu toata aparatura asta. Ce imi recomanzi sa fac ca sa cresc ACUM?”

Iar raspunsul mi l-am intiparit in minte, conducandu-mi viata antreprenoriala din acel punct incolo, indiferent de START-UP-UL pe care l-am avut ulterior.

“Ai un partener, nu? Sfatul meu acum este sa nu faci nicio cheltuiala, sa nu angajezi pe nimeni, sa nu pierzi vremea sa intelegi cum functioneaza ACUM afacerea asta. Urcati-va amandoi in masina si VINDETI produsele si serviciile voastre cat mai bine posibil. 24 din 24, daca se poate. Restul o sa vina de la sine.”

Si asta am facut Am inceput sa vand ziua si noaptea ma bagam in atelier si foloseam aparatele. Mai tarziu mi-am luat om pe productie, cand deja aveam vanzari… iar eu am continuat sa vand, sa imi fac portofoliu de clienti, sa il cresc.

Mai tarziu mi-am dat seama ca puteam sa incep afacerea si mai simplu de atat – fara aparatura! Pentru ca oricum o luasem fara sa stiu sa o folosesc si fara sa stiu cu adevarat daca imi va trebui. In timp s-a dovedit ca jumatate din ce cumparasem era de o inutilitate suparatoare. Se intampla frecvent in start-up-uri, in momentul in care nu stii mai nimic despre piata in care intri, sa cumperi prosteste lucruri de care nu ai nevoie.

Iar aparatura puteam sa o cumpar, in timp, intelegand produsele care se vand si nevoile clientilor mei.

Astazi vreau sa iti spun despre etapele prin care trece o afacere (respectiv antreprenorul care o porneste), pe ce anume sa te concentrezi, ce anume sa nu faci in prima faza – astfel incat sa limitezi sansele de a pierde bani si de a da faliment.

produs

CELE MAI GRAVE GRESELI PE CARE LE FAC ANTREPRENORII

Au trecut ani multi de atunci, am fondat multe companii, am inchis destul de multe dintre ele, am facut toate greselile pe care le poate face un tanar antreprenor pana am inteles ce conteaza cu adevarat ca sa construiesti ceva durabil si profitabil.

Am ales calea lunga, dar nu regret nici macar o clipa. In ultimii ani, de cand am intrat pe business coaching, am ajutat sute de antreprenori sa isi porneasca afacerea. Inteleg cum functioneaza mintea unei persoane care decide sa faca MARELE PAS. Inteleg fricile lui, blocajele lui… si stiu foarte bine cele mai mari greseli pe care este predispus sa le faca.

Iar cea mai flagranta dintre greseli este ca nu se concentreaza pe ceea ce este important, din momentul in care a pornit pe drumul asta: vanzarea.

Cei mai mult tineri antreprenori pierd foarte multa vreme cu: siteul de prezentare, identitatea grafica a firmei, sloganul chiar, cartile de vizita, sediile pe care sa le amenajeze si chiar angajati pe care sa ii distribuie in sediile astea. Ba se concentreaza extraordinar de mult pe produs/serviciu, pe imbunatatirea lui, eventual sa il faca EXTRAORDINAR DE BUN. Toate lucrurile astea ascund in spate o temere de a incepe efectiv afacerea si o credinta – cum ca daca firma nou infiintata arata a firma serioasa, clientii vor incepe sa vina de la sine.

Nimic mai fals. Clientii nu vor veni de la sine!

Cu cat pierzi mai multa vreme “gandind” start-up-ul si “vopsindu-l” ca sa arate bine, cu atat intri mai mult la cheltuieli:

  • de timp in primul rand
  • de fonduri, in al doilea rand

Iar clientii vor intarzia sa apara.

Am avut inclusiv clienti de coaching care au bagat bani in masini, pachete salariale, angajari – pierzand economiile lor de viata… in timp ce construiau o gaura neagra, care producea cheltuieli peste cheltuieli, cu fiecare secunda care trecea.

Adevarul este ca nimanui nu-i pasa de tine, de firma ta mare, de aparentele pe care le vrei construite, de produsul tau perfect. Oamenilor le pasa de ei si de viata lor si de cum tu le poti imbunatati viata asta.

Ba mai mult, oricat de stupid ar parea, nu ai cum sa imbunatatesti un produs care nu se vinde. Ca sa imbunatatesti un produs, ai nevoie de clienti care sa iti dea feedback. Simplu. Iar cand tu imbunatatesti produsul sau lucrezi la cum arata el, nu faci decat sa pierzi vremea in spatele unui calculator. Tragi de timp si ascunzi o frica imensa de esec.

Concluziile pe care le evidentiez mai jos vin in urma studiului pe tot ce inseamna START-UP-uri in tarile cu o cultura ridicata in asa ceva (SUA) plus o practica personala in Romania prin mine si prin cei pe care i-am ajutat sa se ridice.

Sunt trei etape prin care trece o companie, fiecare etapa fiind reprezentata de o abilitate pe care ar trebui sa te concentrezi:

  • START (perioada in care pornesti afacerea de la zero si habar nu ai ce faci)
  • GROW (perioada cand intelegi piata, deja te sustii si incepi sa investesti in oameni)
  • STRATEGIZE (perioada de “expansiune”, cand esti la carma deciziilor “strategice”)

Fiecare etapa vine cu capcane proprii, plafonari, frustrari, greseli si mentalitati care te pot ajuta sa evoluezi.

1) START (perioada in care pornesti “afacerea”)

contractCum recunosti ca esti in perioada asta: ai o cifra de afaceri de la zero la aprox. 150 000 de euro pe an. (in functie de domeniul in care lucrezi, suma respectiva variaza – spre exemplu, in tot ce tine de IT si clienti din alte tari, suma poate creste pana la 1 milion de euro; suma este strict orientativa, doar singur iti poti da seama in ce etapa esti)

Ce are nevoie compania: Nu are nevoie de cheltuieli, nu are nevoie de sedii si masini, nu are nevoie decat de un singur lucru pe care sa il demarezi CAT MAI REPEDE: si anume vanzarea. Tot ce construiesti in firma in perioada de “start” trebuie sa fie subordonata ideii de vanzare. Produsele trebuie sa fie exact atat de bune cat sa poti face o vanzare. Daca sunt mai bune de atat, deja ai pierdut prea mult timp. Singurul care poate valida firma ta (si ideea) este un client, asa ca – cu cat il aduci mai repede in firma, cu atat mai bine. Banii lui iti vor spune ce ai de facut, pentru ca ai nevoie de flux de bani cat mai repede.

Greseli: sa te ceoncentrezi pe cheltuieli care nu te ajuta in vanzare. Sa pui la punct “productia”. Sa angajezi oameni care nu au ce sa faca. Sa te ocupi de organizarea firmei. Sa te ocupi de departamente si cum sunt ele construite. Sa te ocupi excesiv de produse si de prezentarea lor. Sa stai prea mult intre patru pereti si sa nu iei contact cu clientii. Sa nu faci O VANZARE.

VALOAREA COMPANIEI: VANZARE 100%

Abilitatea de care ai nevoie, ca antreprenor: abilitatea de vanzari. Antreprenorul este “marketerul” si “agentul de vanzari” numarul 1 al companiei in perioada asta.

Cine nu face fata la nivelul asta:

  • “expertii” care sunt preocupati de cat de bun este produsul si stresati de defectele pe care le are
  • cei care au o respingere pe tot ce tine de vanzari, marketing si bani (respectiv cei care cred ca daca produsul este perfect, clientii vor veni singuri sa cumpere)

Din proprie experienta, pentru ca am lucrat cu sute de antreprenori, cel mai greu s-a lucrat cu persoanele care aveau prejudecati majore in tot ce tine de vanzare, marketing sau bani (aceste persoane au o sansa mare de a da rateu in incercarea lor). Asta pentru ca aceasta respingere pentru procesul de vanzare este antagonica atunci cand ne raportam la “antreprenoriat”. Antreprenoriatul inseamna VANZARE in primul rand.

Cea mai frecventa situatie in coaching este urmatoarea: tanarul dornic de antreprenoriat vine cu o idee FABULOASA din punctul lui de vedere. Este atat de pornit pe ideea lui, incat este in stare sa se lupte cu absolut toate persoanele care il contrazic. Pana intr-un anumit punct este o atitudine buna, daca asta te face sa te misti. In realitate insa, nu exista idee fabuloasa de afaceri. Niciun antreprenor, cand pune bazele unei afaceri, nu stie cu adevarat daca ideea lui este viabila. Cu cat accepti asta mai repede, cu atat te poti concentra pe ce este important cu adevarat – si anume sa faci o vanzare.

Singura persoana care iti valideaza ideea este clientul care iti vireaza bani in cont. Pana in momentul in care prima vanzare are loc – ideea nu este validata, este o simpla idee. Ideile nu sunt proaste sau bune, sunt neutre. Abia cand vanzarile incep sa curga, atunci poti spune ca ideea ta este buna. Asta este si motivul pentru care este important ca procesul de vanzare sa nu fie intarziat, pentru ca – cu cat trece mai mult timp de la idee pana la vanzare, cu atat mai mult timp pierzi … si cu atat pierzi mai multi bani.

Antreprenorii axati PREA MULT pe ideea lor exceptionala, vor munci PREA MULT pe ideea lor, incercand sa o faca sa “straluceasca”. Si se vor ocupa de absolut orice altceva in propria lor firma in afara de ceea ce este cu adevarat important: validarea ideii prin primele vanzari.

Nici eu, dupa atata timp, nu pot fi sigur ca o afacere pe care o pornesc va avea succes. Asa ca ma concentrez pe “client” (cine este el, care sunt nevoile lui) si pe “vanzare”(unde il gasesc, cum anume ii fac vanzarea), ca sa aflu cu adevarat ce anume functioneaza si ce nu in afacerea nou pornita.

Obiectiv crucial: prima vanzare

Obiective secundare: repetarea procesului de vanzare, crearea unui portofoliu critic de clienti pana in punctul in care firma se sustine.
Rol pe care il joci in companie: MARKETER (esti specialistul nr. 1 de vanzari din companie).

Observatie personala: inca nu am gasit o companie care sa fi avut succes si in care fondatorul (sau unul dintre parteneri) sa nu fi avut inclinatie spre vanzari, naturala sau construita. Iar motivul nr. 1 pentru care start-up-urile falimenteaza consta intr-o reticenta (adversitate) a fondatorilor catre procesul de vanzare (intelegerea clientului) – caz in care se concentreaza obsesiv pe cheltuieli, in speranta ca asta va atrage clientii.

De asemenea – marketingul este ca un organism care evolueaza. Nu exista o strategie pe care sa o folosesti si apoi sa functioneze pentru totdeauna. Campaniile si strategiile se depreciaza in timp. Nu poti “scapa” angajand un specialist, daca nu intelegi macar 30-40% din ce face el (plus ca habar nu ai ce face). Delegarea vanzarii o faci mult mai tarziu, cand deja ai construit o companie viabila si stii foarte bine sa faci TU o vanzare.

Din pacate cea mai frecventa problema intalnita la cei dornici sa porneasca o afacere este ca nu ar fi in stare sa vanda apa nici in desert.

2) GROW (perioada in care construiesti echipe)

echipaCum recunosti ca esti in perioada asta: ai o cifra de afaceri de aproximativ 400-450.000 euro pe an (sau un multiplu de 3 pana la 10 ori din cifra de afaceri pe care o ai in prima etapa, cand esti marketerul nr. 1 al companiei). Din nou – nu este ceva foarte exact.

Ce are nevoie compania: sa creasca prin angajatii ei, nu doar prin tine. Sa fie “intarcata” si tu sa te poti desprinde de ea. De obicei apare o plafonare si o frustrare a antreprenorului pe capacitatea angajatilor de a produce rezultate. Compania are nevoie de oameni care sa continue cu adevarat ce ai construit pana in punctul asta… si are nevoie inclusiv ca tu sa faci un pas (metaforic) in spate. In sensul de a lasa partial din nevoia de control pe care probabil ca ai dezvoltat-o in prima etapa. Compania are, de asemenea, nevoie de diversificarea produselor si a pietelor de desfacere. Ori pentru asta ai nevoie de un cu totul alt cadru mental ca la inceput.

Greseli: ele vin cumva implicit din prima etapa, cea de start. Inca nu intelegi cu adevarat ideea de echipa si nici ideea de parteneriate. Nu intelegi ce presupune un angajat cu adevarat bun (star pe ce face) si nici cum ar trebui sa te comporti tu in raport cu acest tip de angajat. Ca sa ajungi pana in punctul asta, cel mai probabil ai facut angajari in ideea de a avea oameni mai slabi decat tine in firma. De asemenea exista o probabilitate ca sa fii frustrat pe partenerul (partenerii tai) si sa ai impresia ca tu esti “Mesia” al companiei, ca prin tine trece totul si ca fara tine nu se intampla nimic.

VALOARI ALE COMPANIEI: 

  • Vanzare (in continuare)
  • Inovatie
    • Imbunatatirea produsului (prin feedback)
    • Produse noi
    • Piete conexe

Abilitatea de care ai nevoie, ca antreprenor: abilitatea de a construi echipe.

Cine nu face fata la nivelul asta:

  • cel care nu se educa pe comunicare / leadership
  • cel care nu reuseste sa se desprinda de compania lui (la modul ca nu face diferenta dintre el si companie)
  • cel care nu isi dezvolta oferta mai mult, bazandu-se pe acel produs si acea strategie de vanzari care a functionat la inceput

Daca in prima etapa de obicei lucrurile stau destul de “simplist” (pentru cei care au inteles cum se joaca jocul asta), aici se vor complica putin. In prima etapa vorbim de multe ori de un singur produs pe o singura piata (in ideea de a face primele vanzari).

Aici imi vin in coaching antreprenorii care se vaita de oameni.
“Fara mine nu se intampla nimic in firma.”
“Partenerul meu munceste mai putin decat mine.”
etc.

Antreprenorul care a intrat puternic in prima etapa, de obicei a dezvoltat o “supraperceptie” pe o singura relatie – relatia dintre client si mine (“mine” se confunda, in cazul asta cu firma). De aceea este incapabil sa inteleaga alte relatii:

  • relatia cu partenerii
  • relatia cu angajatii
  • procesul de angajare efectiv

Trecerea se face de la ideea de “one man show” la “one team show” – iar aceasta trecere de multe ori pentru fondator inseamna violarea propriului ego.

Ca sa dau exemplul propriu, pornind pe linia agentiei pe care o fondasem, ajunsesem destul de rapid la un portofoliu impresionant de clienti. Ma plangeam de partener, ca nu face la fel de multe vanzari ca si mine, ma plangeam de angajati – insa nu intelegeam cu adevarat conceptul de “echipa”. Tin minte ca am angajat la un moment dat 3 oameni pe vanzari si am ajuns la o concluzie “dezolanta”: cei trei agenti plus partenerul meu aduceau mai putin de 20% din incasarile pe firma. Restul de peste 80% din vanzari le aduceam EU.

Este un lucru firesc in evolutia antreprenoriala. Ce te aduce la un nivel, te impiedica sa treci la urmatorul. Am dizolvat echipa destul de repede si am continuat in acelasi ritm pana cand am clacat, la propriu.

Obiectiv primar: construirea unei echipe care sa preia din gradul tau de incarcare.

Obiective secundare: produse noi si profitabile, piete conexe si un proces de vanzare care sa functioneze chiar si cand nu esti tu “la carma”. Dezvoltarea unei strategii de marketing.
Rol pe care il joci in companie: TEAM LEADER

Observatie personala: este o etapa care se intampla mai des in tara noastra decat in alte tari, cu o cultura antreprenoriala puternica. Nu neg ca poti pleca cu partenerul perfect si o echipa senzationala inca de la inceput. Din pacate se intampla rar iar mie imi intra in “coaching” foarte multi antreprenori cu simptomele descrise mai sus:

“Ok, am validat afacerea, am facut si fac vanzari. Inca muncesc prea mult in propria mea companie si simt nevoia de oameni care sa imi ia locul.”

Replica de mai sus pare simplista, insa ajunge cateodata de o perversitate evidenta, din moment ce toata compania a fost construita in sensul in care de cele mai multe ori antreprenorul si-a construit un sistem care sa nu isi permita sa functioneze fara el.

Dupa ce ai validat ideea facand o vanzare si dupa ce ai multiplicat vanzarile cat ai putut tu de mult, intervine o plafonare. Pur si simplu nu poti trece de o anumita cifra de afaceri si asta te frustreaza. Iar “depasirea” acestei plafonari se face prin oameni. Valoarea companiei ramane in continuare “vanzarea”, insa intelesul ei devine putin mai complex. Acum iti intaresti pozitia construind un portofoliu diversificat de produse care sa poata fi vandute in aceeasi piata.

3) STRATEGIZE (perioada in care, in sfarsit, intervin si procedurile)

sahCum recunosti ca esti in perioada asta: ai o cifra de afaceri de peste 1 milion euro; sau de un multiplu de minim 10 ori peste prima etapa.

Ce are nevoie compania: de ordine si disciplina plus de un customer service ireprosabil.  Noile angajari au creat ceva haos in firma si ai nevoie sa il ordonezi cumva. Plus ca apar plangeri din partea clientilor pe calitatea produselor si a serviciilor oferite (acum fiind vorba de mai multe produse). Are nevoie de o viziune unitara in randul oamenilor ei.

Greseli: vin, de asemenea, implicit din evolutia pe primele doua etape. S-a insistat foarte mult pe vanzare si oamenii din cadrul companiei sunt dedicati 100% acestei valori. Vine foarte mult feedback de la clientii existenti si acum poti imbunatati cu adevarat produsele (imbunatatirea produselor se face prin comunicarea cu clientii).

VALOARI ALE COMPANIEI: 

  • Vanzare (in continuare)
  • Inovatie continua
  • Quality control 
    • customer service

Abilitatea de care ai nevoie, ca antreprenor: abilitatea de a gandi cu adevarat strategic si de a crea parteneriate care sa te duca la nivelul urmator.

Cine nu face fata la nivelul asta:

  • cel care este prea atasat de unul dintre rolurile anterioare
  • cel care nu reuseste sa inteleaga care este “urmatorul nivel” si nu reuseste sa isi puna noi “tinte”
  • de multe ori – cel care nu se poate desprinde de creatia lui (nu o vinde sau nu are un plan de retragere)

Aici am intalnit oameni care, odata ce au construit sistemul, au simtit nevoia sa se retraga. Nu e nimic in neregula cu aceasta decizie, mai ales ca din proprie observatie, cumva adanc in interiorul fiecarui antreprenor exista dorinta de pensionare timpurie. Aici sunt doua pericole: ori sa se razgandeasca dupa ceva timp, sa se intoarca in fruntea companiei si sa darame ce a construit. Ori sa porneasca ceva nou, independent de prima creatie, si sa piarda toate economiile.

Exista si scenarii pozitive, eu insist pe greseli, pentru a le intampina din timp. Orice abilitate pe care o construieste omul este perisabila. Cand iti iei o pauza de cativa ani, trebuie sa fii constient ca parte din abilitatile tale “adorm”, motiv pentru care ai nevoie de un timp de “adaptare” si sa iti impui sa nu iei decizii radicale pana nu intelegi din nou piata pe care activezi.

Nimic nu dureaza la nesfarsit, tocmai asta este frumusetea in antreprenoriat – nu ai o linie de “finis”. Numai de tine depinde cat de sus poti urca. Si tot numai de tine depinde ca, dupa ce ai ajuns la un anumit nivel, sa poti ramane in continuare motivat, sa vrei sa cresti in continuare.

Obiectiv primar: proceduri in interiorul firmei.

Obiective secundare: customer service ireprosabil, control al calitatii, construirea unei culturi organizationale.
Rol pe care il joci in companie: STRATEG

De obicei oamenii care imi vin cu companii aflate in etapa a 3-a vin cu o viziune ceva mai relaxata asupra propriei creatii:

  • vor sa isi defineasca noi si noi obiective pe care sa le atinga
  • vor sa isi defineasca mai precis rolul pe care sa il joace in cadrul companiei
  • vor sa isi planifice “retragerea” (de obicei asta insemnand vanzarea companiei)
  • (cei mai multi) vor sa porneasca ceva nou sau sa exploreze in arii total diferite de cea in care au activat pana in acel punct, chit ca sunt arii profesionale sau personale.

Cam atat,
sunt curios sa imi spui in care etape dintre cele 3 te-ai ragasit (in experientele tale trecute) si care este principalul blocaj pentru care nu treci la nivelul urmator.

Cu drag,
Daniel Zarnescu

PS: mai jos ai detalii despre cel mai de succes proiect al nostru: Mentorship Internet Business . O comunitate de antreprenori, freelanceri si angajati care vor sa isi deschida o afacere, la un moment dat, formata din peste 500 de oameni.

Apasa pe link pentru mai multe detalii:
http://construimimperii.ro/mibelite/

Banner-Blog-Daniel-MIB



Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

60 thoughts on “Cele 3 etape ale unei afaceri

  1. Povestea de la inceputul articolului este un mulaj al realitatii antreprenoriale in Ro !
    Referitor la cele trei etape…cred ca ar avea loc 1.1 , 2.1 si 3.1 daca extrapolam povestea pe o gama mai larga de piata.

  2. Buna Daniel

    Eu ma recunosc aici :

    -“expertii” care sunt preocupati de cat de bun este produsul si stresati de defectele pe care le are

    -cei care au o respingere pe tot ce tine de vanzari, marketing si bani (respectiv cei care cred ca daca produsul este perfect, clientii vor veni singuri sa cumpere)

    …..persoanele care aveau prejudecati majore in tot ce tine de vanzare, marketing sau bani (aceste persoane au o sansa mare de a da rateu in incercarea lor). Asta pentru ca aceasta respingere pentru procesul de vanzare este antagonica atunci cand ne raportam la “antreprenoriat”. Antreprenoriatul inseamna VANZARE in primul rand.

    Parca m-ai descris pe mine cu fiecare cuvant. Ok…si acum ce fac?Habar nu am sa fac vanzari…nu as putea vinde acum nici apa in desert cum spui tu..

    • Sa te educi 🙂

      „Vanzarea” este un proces foarte uman si pur psihologic. Imaginea negativa pe care o are… o are pentru ca anumiti oameni insista sa vanda ce vor ei sa vanda, nu ce vor clientii 🙂 De aici o gramada de complicatii.

      Cand intelegi ce vrea clientul, cand il vezi in profunzime, cum gandeste, cum se comporta, ce probleme are… intelegi si cum poti tu sa il ajuti.

      Sa nu vrei sa te educi pe marketing inseamna, la un nivel fundamental, ca nu iti pasa de oameni, ci de tine 🙂

      Vanzare nu inseamna sa bati la usa si sa vorbesti 10 minute despre un produs pana esti refuzat. Vanzarea inseamna sa intelegi oamenii, ce vor ei si sa ii ajuti pana in punctul in care oamenii respectivi vor vrea sa iti dea bani pentru mai mult. (intr-o viziune foarte simplista)

      Pune mana pe carti de marketing & vanzari si defineste singura ce proces de vanzare ti se potriveste tie. Nimeni nu iti poate spune cum sa vinzi, pentru ca vanzarea in fapt inseamna comunicare. Este un domeniu FOARTE VAST.

  3. Salut! 🙂

    Eu sunt la prima etapa, in care trebuie sa concep un produs si sa-l vand pe site! 🙂

    Deja m-am apucat de el, un PDF vreau sa fie pt inceput, sper ca ma voi descurca si cu partea tehnica. Imi place mult aceasta strategie, de a te face vizibil si a te promova prin intermediul unui site, pentru ca e ieftin, la indemana si accesibil.

    Sper sa-mi iasa figura. 🙂

  4. Salut Daniel,
    In primul rand multumesc, dintre toate articolele scrise de tine si citite de mine, acesta este cel mai relevant pentru mine, acum. Ma recunosc in blocajul expertului, incercand zi de zi sa fac produsul cat mai bun si amanand lansarea pentru momentul cand produsul bifeaza lista mea de cerinte, care are tendinta sa creasca pe masura ce trece timpul.
    Ieri am luat o decizie: incepand cu saptamana 18-24 august voi dedica 2 zile pe saptamana in exclusivitate vanzarii. Adica imi voi interzice sa fac orice care sa duca la imbunatatirea produsului, si stiu ca nu voi sta degeaba :-).

      • Chiar mă gândeam ca asa o sa zici :-). Promit ca in momentul cand voi acoperi 80% din timpul celor doua zile cu activități utile voi adăuga si a treia zi la vânzări. Si asa mai departe. Mersi de sfat!

  5. Tare articolul, citind mi-am adus aminte de toate greselile pe care le-am facut in timp, ma umfla rasul ca am vrut sa devin cel mai bun in orasul meu in domeniul in care activez in momentul de fata si am si ramas, din pacate am ajuns la concluzia ca nu a meritat efortul, puteam obtine rezultate mult mai bune facand o munca mai putin solicitanta cu rezultate mai sigure. Apropo de investitii in publicitate, pagina mea personala http://www.laptopurisibiu.ro (ar putea parea spam, dar vreau sa fie un exemplu pentru incapatori) este facuta de un programator si un creator de logo-uri, nici decum de un webdesigner specializat in site-uri de vanzari, e varza, nu arata deloc cum ar trebui sa arate, se vede clar o munca dezorganizata si imprastiata, in poza 3 daca nu ma insel, este o farfurie murdara goala si un telefon low cost, majoritatea laptopurilor care erau desfacute sunt depasite, nu mai sunt pe piata. Torusi acest site impreuna cu o camera de 3/3 m la etajul 3 intr-un bloc aduce uneori 10.000 de ron lunar. Acum 3 ani din 10 clienti care sunau, era bine daca veneau 1 sau 2, in timp am invatat ce sa le spun clientilor ca sa vina, si mai interesant, am invatat ce sa le spun clientilor care ii simt disperati ca sa nu vina, sunt cei mai periculosi de obicei au bani foarte putini sau deloc, te terorizeaza cu telefoanele si stau cu bocancul pe tine sa le oferi rezultate pozitive unde nu mai e nimic de oferit. In momentul de fata imi dau seama ca vad tot felul de dispozitive si unelte interesante pe care am tendinta sa le cumpar, dar de fapt ma descurc si fara ele. Pagina de mai sus aduce clienti din toata tara chiar si romani de afara ma suna si trimit prin curierat, va trebui sa o refac pentru ca ma produse si servicii noi de oferit, au trecut 3 ani de cand am facut-o, la momentul acela orbeste, la acel moment a fost facuta in graba, a disperare, tocmai iesisem din afaceri cu interlopii, un fastfood in faliment si un accident rutier care mi-au zdruncinat puternic sanatatea si bugetul.
    M a uit in urma, acum as face altfel, dar zambesc si ma bucur ca lucrurile merg in directia buna 🙂

  6. bun articolul eu personal sunt la etapa 1 cu un magazin fizic de imbracaminte deschis de 3 luni si unul online de 2 saptamani cel fizic merge cat de cat cel online deloc am facut reclama peste tot pe net si in afara de like-uri si vizite nimic nici o vanzare in ciuda faptului ca apare in primele pagini google !

    • Atentie la formularul de comanda, sa fie cat mai simplu structurat!
      Pentru ca ma ocup de servicii web, am intalnit de-a lungul timpului destule magazine care aveau erori in formularul de comanda si informatii in plus fara sens care descurajau si plictiseau clientul, astfel ca acesta inchidea pagina.
      Te sfatuiesc sa te comporti ca un client foarte pretentios si sa faci comenzi cu cat mai multe produse, dupa care sa elimini pasii sau informatiile inutile, sigur vei gasi cateva.
      Succes!

  7. ….. avand in vedere ca sunt rar in online , ( citit , scris ) . Sa dau un feedback la un articol este ceva extraordinar ( a se citi aici ca extraordinarul sta la cel care l-a scris 🙂 ) .
    ….Vanzarea , tranzactionarea sta in firea noastra , sta probabil in adn-ul nostru inainte de cea mai veche meserie din lume ( guess what ?:)
    Sta in toti , cu o singura conditie .
    Sa acceptam ca atunci cand ne prezentam ( sau prezentam ceva ) vom primi si refuzuri.
    Numarul negatiilor este cel care iti permite sa mergi inainte , pentru ca vei sti sigur ca la un numar X de Nu-uri vei primi un
    DA ,.
    Cu timpul vei invata sa micsorezi distanta dintre NU-uri.
    Si alt sfat …..daca vreti sa aveti success in orice ….STATI DE VORBA CU CEI CARE NU AU REUSIT IN CEEA CE SI-AU PROPUS …..au o capacitate si abilitate si disponibiltate mai mare de analiza decat cei care traiesc Succesul…..

    have a loooooooooooot of fun .

  8. Buna Daniel,

    e super cum reusesti sa structurezi informatii pretioase si cu un drum sa afli si tipul cititorilor tai :). Apreciez munca ta si iti citesc cu interes articolele. Intrebarea mea e cum inveti sa iti formezi o echipa, cum alegi oamenii, de unde se invata astea 🙂 in afara de experienta. As vrea sa stiu cartile reprezentative pt acest tip de nelamuriri. Iti doresc mai departe forta si toate cele bune. O zi frumoasa!

    • As pleca de la articolul asta:
      http://construimimperii.ro/motivul-pentru-care-ne-alegem-prost-partenerii-de-afaceri

      Merg pe principiul ca sunt mai multe tipuri de oameni pe care ii vrei alaturi de tine, in echipe:
      *mentori (cei care au deja ceea ce urmaresti tu prin crearea echipei)
      *staruri (cei pe care te poti baza si care stiu foarte bine ce fac / talentele native, cei care exceleaza in ce fac / care sunt proactivi)
      *”cai” (cei care isi fac treaba punctual – dar de la care nu ai pretentia sa exceleze, ci doar sa respecte sarcini)
      *conectori (cei care, in functie de obiectiv, iti pot face legatura sau conexiunile catre resurse care te duc mai aproape de rezultatul final)
      *campioni – cei carora daca le-ai da proiectul si ai putea sa pleci intr-o calatorie in jurul lumii, stiind ca echipa si proiectul in sine vor ajunge acolo unde trebuie (este un star, dar cu abilitati de leadership si care are entuziasmul si viziunea sa coordoneze tot)

      in functie de echipa:
      *mentori poti avea tu, ca si coordonator, dar si oamenii din echipa; ei nu sunt neaparat parte din echipa, ci parte de „inspiratie”
      *staruri – ai nevoie de cat mai multe, pe „bucatile” de proiect care necesita „specializare”; cu cat ai mai multe staruri, cu atat lucrurile cresc in valoare; starurile sunt oamenii care aduc plus valoare (care sunt multiplicatori)
      *”caii” – sunt cei care isi fac treaba, de care ai nevoie, dar care asigura doar „operational” proiectul. Orice echipa are nevoie de „cai” (soferi, distribuitori, femeie de servici, secretara, diversi tehnicieni si specialisti – care nu aduc plus valoare neaparat, dar care asigura „mediul”)
      *conectori – nu sunt neaparat angajati, ci persoanele care te ajuta sa ajungi mai aproape de obiectiv (daca obiectivul vostru secundar este sa apareti intr-o revista cu un advertorial, relatia care va duce la o revista cu audienta mare in conditii de plata mici – este un conector) – au roluri punctuale
      *campioni – liderii, pot exista sau poti fi tu. Depinde foarte mult de strategie.

      Teoria spune ca echipe evolueaza, ca niste organisme – si ca oamenii „generativi” trebuie tinuti si oamenii „limitativi” dati afara. Mie imi place, spre exemplu, sa imi definesc echipele in functie de „obiectiv”, ca sa vad cum ii atrag spre o viziune comuna.

      Banii, de cele mai multe ori, sunt o sursa de motivatie secundara.
      Daca aduci oameni care au dorinta de „creatie” si de a lasa ceva in urma, poti cuceri lumea.

      Experienta insa este cea mai relevanta in crearea de echipe.

      • Multumesc pt. raspuns. Articolul l-am citit mai demult, insa acum avem cea mai mare nevoie de informatiile transmise de acesta. Exemplul cu echipele din copilarie cred ca e raspunsul nelamuririlor mele iar precizarile de mai sus aduc un plus de lumina in ganduri 🙂 Toate cele bune si multa putere de munca.

        • cum sa ti minte ?? daca ai sunat in ziua aia la 30 de oameni ? si 10 nu ti-au rapusns ?? sau era la tigara/in masina etc in momentul in care ai revenit u cu apelul parerea mea e ca daca nu ai rapusns din prima sa nu ai pretentia ca acel cineva sa mai stie cu exactitate pe cine a sunat

  9. salut Daniel, am o camera de 3 pe 4m crezi ca as putea sa fac ceva in ea pt un inceput de afacere de familie,sint din vs si nu am nici o idee .am o casa la periferie

    • Eu nu am absolut nicio pteernţie. Cetăţeanului eensă probabil că i-ar fi plăcut să eemi ve2ndă ceva. Evident că nu trebuia să ţină minte el fizic. S-au inventat agendele, laptopurile, agendele electronice şi tot felul de alte gadgeturi care ne pot ajuta memoria. Dacă apelul meu l-a prins eentr-un moment nepotrivit putea de exemplu să nu eemi răspundă, iar apoi să verifice cine sunt şi să revină cu un telefon.cen felul ăsta avea o şansă să eemi ve2ndă ceva. Aşa cu siguranţă nu eemi va vinde nimic, nici mie şi nici altora care mai intră pe aici şi rezonează cu punctul de vedere.

  10. Buna Daniel!
    Nu am avut contact cu vreo afacere in trecut. De 5-6 ani sunt angajata ca secretara la o firma si imi doresc sa ma reprofilez. Munca nu ma mai satisface atat de mult si as vrea, daca se va putea, sa imi deschid o afacere, nu stiu deocamdata in ce domeniu.

  11. Din pacate m-am plafonat la primul pas, am cateva idei despre cum ar trebui sa fie produsul final, dar m-am blocat la partea logistica. Am facut un calcul pt start-up si mi-a taiat tot elanul.

  12. salut.Daniel , as vrea sa.ti spun 2 lucruri: 1 .sunt de meserie medic veterinar , incepator, spun asta pentru ca scoala din ziua de astazi m a invatat teoria, nu practica.si trebuie sa fac tot posibilul sa ajung la o experienta.si de fapt ce e experienta?.
    2.sunt plecat din tara, in Anglia, lucrez pentru visurile mele aici, dar din pacate lucrez pentru altcineva visurile altora.
    vreau sa evoluez, vreau sa am afacerea mea, aici apoi in Romania, asta e ce vreau sa fac
    acum vine intrebarea, stiu ca e greu sa.mi spui, o sa ma intrebi ce.mi place sa fac.dar asta vreau eu, sa ma descopar, sa cunosc oportunitatile, sa ma dezvolt.
    m.am gandit si la un internship, sau voluntariat.
    multumesc!

  13. Am atins nivelul 2 in 8 ani , pornit de la 0. Acum sunt in faza de plafonare … frustrare … etc. Imi mai dau timp pana in primavara 2016 , pana atunci … ma documentez pentru pasii care urmeaza. Zi buna … tinem legatura.

  14. Am încercat sa activez in domeniul asigurărilor pentru viata si pensie… Bineinteles ca singurul lucru pe care l-am reusit a fost sa-mi inchei MIE o asigurare. Totusi am beneficiat de un training extraordinar care ne-a invatat:
    – sa ne acomodam cu faptul ca vom primi multe refuzuri. Adevarul este ca, neavând cunostinte cu bani, acesta a fost singurul lucru pe care l-am primit. Totusi mi-am facut niste relatii care îmi vor folosi in viitor.
    – familia si prietenii îmi vor deveni cei mai mari dusmani în calea dezvoltării personale, „experți” in „de ce nu o sa reusească afacerea ta”
    – ai nevoie de o foarte buna planificare a timpului pentru a stabili întâlniri pentru prezentarea produsului si activitatea de vanzare propriu zisa. La care sa adauga timpul petrecut cu diverse probleme birocratice (plati, impozite, etc)
    – ai nevoie de o disciplina de fier (de care nu dispun, deocamdata), ca sa lupți CU TINE INSUTI: cu comoditatea (mai ales daca ai deja un serviciu destul de bun), cu oboseala si stresul, cu piedicile si esecurile inerentă…
    – Totusi, ceea ce am mai invatat este ca daca ai reusit o SINGURA VANZARE, mai ales daca ai un client fericit, recunoscător, care iti apreciază produsul (lucru care de asemenea mi s-a întâmplat, în alte activități) îți intră în sânge MICROBUL VÂNZĂRII, pentru ca senzația este minunata si ai vrea sa o repeți cât de curând si cât mai des posibil. La fel este si cu MICROBUL COACH-ingului: odată ce treci peste teama de a vorbi in public si primul client iti descrie in ce mod pozitiv i-a fost data viata peste cap… acesta este una din activitățile care o sa-ti placă la maxim, pe lângă vânzări si activitatea de creație propriu-zisă.
    Cam asta este un rezumat foarte scurt. Sper sa va foloseasca, la fel ca o mica piesa de puzzle, care se potriveste între restul informatiilor primite.

  15. Articolul e bestial, eu i ca sunt angajat , ma straduiesc di rasputeri sa pun site-ul pe picioare de unu singur si sa caut cat mai multi clienti, ideea e oare cum buna caci am deja cativa clieti si comenzi asa ca nu pot decat sa iti extra multumesc pentru sfaturi!

  16. Buna,

    Daniel, mie imi aduci claritate…esti de exceptie (si fara !…:) )
    citind articolul tau am inceput sa ma vad…intelegi?
    incep sa inteleg ca sunt un om valoros si sa simt asta cu adevarat.

    awesome !

    Mihaela.

  17. Salut Daniel. Eu ma regasesc in a 2-a etapa, doar ca eu nu sunt patronul. Relatia mea cu acesta este de prietenie si parteneriat. Totodata el a apelat la ajutorul meu pentru a construii o echipa, datorita experientei mele in domeniul de peste 7 ani si abilitatilor psihologice. Tot ceea ce ai descris in etapa 2 i se potriveste perfect lui. In momentul de fata eu sunt intr-un blocaj, incerc sa fac ceva dar sunt doar franturi,el avand comportamentul descris de tine. Am discutat pe tema aceasta, am stabilit clar obiectivele dar in cateva zile situatia a revenit. Eu ma simt acum lipsit de initiativa,viziune si energie, el blocandu-mi toate acestea. Am discutat pe tema acesta, i-am spus exact cum vad lucrurile, el isi accepta greselile, le intelege, dar nu se poate schimba. Acum cateva zile i-am spus ca renunt, ca imi este imposibil sa fac ceva in conditiile astea. Nu a vrut sa accepte, dar acum eu incerc sa-mi regasesc energia,intuitia si viziunea. Ce cale de rezolvare vezi? Nu vreau sa abandonez…Multumesc

  18. Salut Daniel,
    M-am identificat şi, eu ca și magda in categoria „experților”, însă problema mea e alta… lipsa de timp. Nu stiu cum să o rezolv. Problema e că lucrez și fac și o facultate, și merge cam geuț cu lucratul la afecerea pe care vreau să o pornesc. Şi mă întreb, are ceva dacă viitoarea mea afacere va evolua mai încet?

    • tu stii daca are „ceva” sau nu 🙂

      se spune ca nu conteaza cat de incet evolueaza un lucru, atata timp cat evolueaza. Dar nu te ascunde in spatele „timpului”, pentru ca timp avem cu totii acelasi numar de ore. Prioritatile sunt altele pentru fiecare. Daca o afacere este „prioritara”, atunci sunt convins ca ti-ai gasi timp.

  19. Ole, ole y ole cum spun spaniolii
    Îți mulțumesc Daniel, informații de neprețuit și explicate pe înțelesul tuturor
    Mă vor ajuta foarte mult, deoarece sunt la început de drum spre propria mea afacere, am multe idei de afaceri,tot timpul încerc să ma perfecționez și nu fac altceva decât să amân punerea în practică, nu îmi este frică de eșec pentru ca sunt conștient ca pot eșua la inceput(lipsă de experiență) dar știu ca este singurul lucru care mă poate ajuta să mă perfecționez
    Când elevul este pregătit ,apare și profesorul ( vechi proverb zen)

    Îți mulțumesc încă o dată, profesore

    • Mihaela,
      cred ca mai repede iti raspunzi prima oara la intrebarea: ce fel de „agent de vanzari” o sa fiu (mi se potriveste)?
      Pentru ca nu intotdeauna vanzarea inseamna sa bati la usa clientilor 🙂

      Vanzare se poate face in 1001 de forma, inclusiv „indirect” (folosindu-te de marketing).

      Un introvertit are avantajul de a dezvolta relatii mai profunde cu clientii, dar are micul dezavantaj de a-i fi mai greu sa si porneasca o asemenea relatie.
      Metode vanzare pentru introvertiti (nu inseamna ca nu poate sa faca si vanzare directa):
      – marketing online / FB Ads / Google Adwords
      – email marketing / Content marketing
      – marketing strategic (gandirea de strategii de lansare a produselor, de campanii, de promotii etc)

      Toate astea se fac fara interactiunea directa cu un client „la rece”.

  20. Buna ziua,am si eu câteva întrebări…De câțiva ani tot „culeg” informații de genul acesta.Vreau să deschid o casa de moda,am lucrat în domeniu un timp,(țin să menționez că am doar foarte,foarte putini bani la dispoziție).Anul acesta am reușit să cumpăr masina de cusut,materialul necesar,ate,etc.Am făcut tiparul produsului si acum urmează să scot modelul.Apoi am de gând să mai fac câteva modele,să pun la punct actele,să mă duc din magazin în magazin cu hainutele,cu speranța că cineva va vrea să le cumpere iar apoi să mă contacteze cu o comandă ceva mai mare.Am omis ceva?Va rog dați mi un sfat.Mulțumesc.

    • – partea legala – cel mai probabil ti se va cere factura (deci ai nevoie de un srl – costurile nu sunt foarte mari, dar ar trebui sa le iei in calcul)
      – iti recomand sa testezi „vanzarea” – fara sa bagi foarte multi bani in ea. Cu alte cuvinte sa faci cateva modele si sa incerci sa le vinzi. Dar sa nu te lasi dezamagita de eventuale refuzuri. Rata de „reusit” de cele mai multe ori este „sub 5%”. Asta inseamna ca la 20 de vizite, daca vei avea o vanzare. Iti spun asta ca sa iti adaptezi asteptarile la realitate.
      – sa iti raspunzi la intrebarea „Cui pot sa mai vand in afara de magazine” 🙂 Pentru ca poti incepe sa vinzi si persoanelor fizice (incepand cu prietenii tai), sa iti faci reclama in mediul online – etc. etc.

  21. Nici nu mai am ce sa comentez! Am ramas FARA CUVINTE.
    Era suficient sa spui doar atat:

    Nu se concentreaza pe ceea ce este important: VANZAREA!

    Restul cuvintelor sunt doar o umplutura, menita sa intareasca acest mesaj EXTREM DE IMPORTANT! De fapt SINGURUL mesaj cu semnificatie.

    Eu as fi scris doar atat: INAINTE DE A PORNI o afacere, INVATA SA VINZI. Plus link-ul unde poti face asta eficient.

  22. Pe masura ce am citit articolul pot spune ca am avut o viziune a viitoarei mele afaceri, si am putut sa vizualizez fiecare etapa si ce as face in acel punct daca m-am afla. Apreciez ajutorul din partea ta si iti urez succes in tot ceea ce faci.

  23. Pingback: 9 motive pentru care este mai usor ca niciodata sa pornesti o afacere – Construim Imperii

  24. Un arcticol excelent! Surpinde foarte bine ce se intampla intr-o companie.
    Pe mine personal ma face sa pun lucrurile intr-o perspectiva si mai ampla. In acelasi timp imi cere sa judec lucrurile in detaliu. Nimic nu e ce pare in prima faza, lucrurile au un impact de multe ori neprevazut si sunt o sumedenie de capcane mentale pe care le putem „calca” cu „brio” :))

  25. Salut Daniel ! Iti apreciez munca si tu ai fost pentru mine unul dintre primele persoane la care am activat atunci cand am inceput acest drum al dezvoltarii personale cu carti , cu articole etc . As vrea sa te intreb ceva si daca vrei , ai putea sa imi raspunzi printr-un mesaj prin mail (aceeasi adresa cu care ti-am dat acest mesaj).
    Cum pot face lumea asta un loc mai bun ?

  26. foarte bun articolul. se vede ca esti un antreprenor cu experienta si ca ne prezinti greselile care apar. important este sa invatam noi din greselile tale.

  27. Hello Daniel ! EU SUNT IN perioada de start .Am un nume si ma dau mare,pe social media in mare parte,sunt dansatoare,e pasiunea mea,si vreau sa o transform in afacere in sensul in care doresc sa ofer cursuri de dans,sa imi impart pasiunea si cunostiintele experientele din lumea dansului ,doar ca clientii nu prea vin,am esuat 1 data sa zic asa,din februarie pana in iunie cand am reuntat la cursuri pe motiv de vacanta,si imi doresc sa le reincep din ianuarie,oferind prima luna gratis. Simt ca imi lipseste un know how legat de tactici de vanzari,cineva care sa-mi arate concret HARTA de la A la B si ce trebuie exact facut pentru ca oamenii sa isi doreasca sa danseze,si sa danseze alaturi de mine; in conditiile in care nisa pe care sunt eu cu dansul (dans de strada „streetdance”) se adreseaza copiilor si adolesecentilor pana in 20 de ani ,poate 20+.

  28. Cam Lung.Nu am avut răbdare să-l citesc până la capăt,dar în general,din ceea ce am citit,așa ca un feedback,e ok.Părerea mea ar fi să îl mai scurteze.Părerea mea și punctul meu de vedere,doar atât,nimic mai mult.::)).

  29. Buna Daniel,
    Eu sunt in prima faza, aceea de a face 1 prim produs si de a-l promova. Oricum cursul tau de Copyritter m-a „luminat” si acum din fericire sunt in faza in care stiu ce sa fac.

    Blocajul meu dintotdeauna a fost acela de a vinde, dar am inteles acum ca vanzarea nu inseamna sa obligi clientul sa cumpere, ci sa ii dai ceva valoros chiar inainte sa cumpere si atunci totul devine mai simplu.

    Si odata cu articolul tau mi-am dat seama de ce nu am ajuns sa pun pe picioare mai multe afaceri la care m-am gandit: dedicam prea mult timp sa fac un produs „perfect”… sau un site perfect…ca sa se vanda de la sine :). Si pe drum imi pierdeam tot elanul si sfarseam fara afacere.

    De data asta o sa fie sigur diferit!

  30. Buna ziua!
    Numele meu este Iustina Virdol si tocmai ce am terminat de citit actualul articol pe care recunosc ca l-am savurat pr nerăsuflate…Nu pot decât sa va mulțumesc enorm pentru sfaturi si vreau sa știți ca le găsesc aplicabile.
    In momentul de fata sunt doar la gândul de a-mi deschide o afacere, o mare dorința-de-altfel de a mea si încerc sa ma documentez cât pot de mult pentru a-mi face curaj sa intru in aceasta lume, sa „supraviețuiesc” aici si bineinteles sa cresc. Marea mea temere este insa ca orice idee ai avea aceasta se regăsește in piața si din acest motiv mi se pare extrem de greu sa răzbați. Pentru a-mi depăși aceasta temere si pentru a da curs ideii mele ce-mi puteti recomanda?! Multumesc anticipat!
    Cu stima si respect,
    Iustina Virdol

  31. Documentare foarte bună. Eu încă nu mă regăsesc în aceste etape, întrucât nu am hotărât în ce domeniu să pornesc o afacere. Mulțumesc de materialul prezentat, este foarte util

  32. Bună. Am aflat multe informații care cu siguranță îmi vor fi foarte utile în viitor „în cazul în care voi reuși sa devin antreprenor”
    Momentan încerc sa îmi fac un proiect pentru un mic atelier de confectii.Dacă îmi va fi aprobat voi primi 25000€ .Bani cu care sa pun în aplicare proiectul.M-am documentat pe net și încerc sa îl fac singura dar încep sa cred ca nu voi reuși sa mi se aprobe.Ați putea sa mă ajutati cu ceva sfaturi concrete?Chiar îmi doresc acest atelier și e singura mea șansă este accesarea fondurilor europene.