Revolutia financiara II – Cadrul de inceput

29 mai

Continuam materialele pe linia ‘revolutiei financiare’. Ceea ce va voi spune nu reprezinta decat un cadru extrem de simplu care sa va ajute sa scoateti bani din online intr-un timp extrem de scurt. Unii oameni se pregatesc inainte de a porni un business poate ani de zile, insa adevarul este extrem de dureros: fara sa pornesti la drum, orice planificare excesiva nu face decat sa te tina pe loc.

De ce spun asta?

Pentru ca atunci cand esti fara experienta, orice planificare initiala care isi depaseste rolul va fi crunt demolata de realitate si de adevar. De aceea ai nevoie de un set de pasi pe care sa ii urmezi. Daca ai urmat acesti pasi, deja banii au inceput sa intre in cont si ai experienta care sa te duca la nivelul doi, in care vei putea sa te specializezi si mai mult si sa oferi VALOARE.

Insa in articolul prezent suntem inca la componenta psihologica, unde intampini cele mai mari probleme. Astazi voi raspunde la o serie de intrebari si voi puncta niste principii care sa te pregateasca pentru succesul tau in afaceri.

1 – Pasii unui expert in domeniu

Toata lumea care porneste in afaceri duce o lupta interioara intensa cu privinta la domeniul in care au intrat. Problema este ca toti incearca sa inoveze inca din prima etapa, cand nu au expertiza necesara sa faca acest lucru. De prea multe ori aud incepatori in ale antreprenoriatului care se lauda cu idei FENOMENALE si cu produse INEXISTENTE in momentul asta pe piata.

Cum rezultatul depinde de expertiza pe care o are antreprenorul in domeniul respectiv, la inceput asta este imposibil de facut. Nu ai cum sa reinventezi roata inca de la inceput. Din dorinta de avea un avantaj la start, tanarul antreprenor se concentreaza pe inovatie, pe aparte, pe nou inca de la inceput, desi nu este capabil de acest lucru.

Directia corecta este:


pasul 1 – copiaza (sau imita)

IN prima faza cel mai important lucru este sa te pozitionezi in piata pe principii care deja exista. Chiar si antreprenorii cu vechi state fac asta de multe ori. Ca sa pleci la drum trebuie sa furi absolut tot ce iti permiti de la cei care fac deja asta in piata. Copiezi procese, pasi, mesaje, produse.. absolut tot ce poti ca sa fii un raspuns viabil in piata.

pasul 2 – repeta!

Repetitia iti intareste pozitia de expert. Iti faci exercitiu repetand procesele ‘furate’ pana cand iti intra in reflex. Este un proces de rutina si trebuie sa il faci timp indelungat, pana domeniul actual (ceea ce se face deja pe piata) nu mai reprezinta niciun secret pentru tine.

pasul 3 – Improvizeaza!

In momentul in care deja domeniul nu mai are secrete evidente pentru tine si ai rezultate respectand procesele altora, deja iti permiti sa improvizezi, sa jonglezi intre procese, sa adaugi altele, sa amesteci..

pasul 4 – Inoveaza!

Este ultima etapa si cea mai de sus treapta a expertizei pe care o ai in domeniul ales. Odata ce ai copiat procesele altora, ai repetat pana cand acestea nu mai au secrete pentru tine, odata ce reusesti sa improvizezi pe alocuri si iti reuseste, vine pasul ca sa devii unic pe piata, sa adaugi propria amprenta.

Abia in momentul asta poti veni cu un concept propriu, pe care sa il vinzi extrem de profitabil. Si pana in momentul asta castigi bani, dar pana acum nu iti permiteai sa ataci pozitia de lider pe nisa aleasa.

Calea corecta este cea prezentata mai sus, cei care incep un proiect, mai ales incepatorii, au proasta inspiratie sa plece la drum direct cu pasul 3 sau 4.

2 – Procesul pe care il prezinti tu pare destul de fortat, pe pasi. Nu cred ca se potriveste domeniului in care lucrez eu!

Cand am prezentat cei 6 mari pasi la Bootcampul de afaceri, dar si mai multor antreprenori pe care ii cunosteam deja, am primit aceasta observatie. Concluzia? M-am pus pe studiat. Oare procesul ca sa incepi sa scoti bani este mai complicat decat am crezut si poate ca nu functioneaza pentru fiecare dintre noi.

Suntem in anul 2011, chit ca ai o afacere online sau offline, internetul reprezinta sangele oricarei afaceri. In ziua de azi promovarea pe internet este printre cele mai ieftine iar relatia cu clientii poate fi mentinuta foarte usor printr-o serie de newslettere adresata lor.

Atata timp cat esti interesat sa oferi valoare clientilor tai, acest proces este ceea ce ai nevoie, poate cu mici modificari in functie de fiecare domeniu. Bineinteles ca exista si exceptii, dar, chit ca vinzi consultanta, chit ca esti dentist, vinzi jucarii, produse de slabit, excursii, purificatoare de aer, haine, masini, telefoane (etc.) procesul pe care o sa ti-l prezint poate fi adaptat si poate sa aduca mai multi bani decat metodele clasice de promovare. Culmea e ca aceasta este si calea cea  mai usoara.

3 – Eu nu sunt specialist, nu am ce sa ofer.

Sistemul se bazeaza pe relatia cu clientii cu care tu comunici. Traficul tu il valorizezi prin capturarea e-mailurilor celor care iti viziteaza siteul (o sa iti spun cum). Multi nu se apuca de treaba din lipsa de incredere pe domeniul respectiv: “Cum pot eu sa fiu specialist, daca nu ma simt?”. Cu aceasta credinta intra in stare pasiva si refuza sa iasa din propria zona de confort.

Total gresit.

In momentul in care incepi sa strangi prospecti pe siteul pe care il faci de la zero (si fara ajutor de la programatori sau designeri, daca nu ai bani de investitii!), la inceput vei avea trafic infim, bazat pe prieteni si propria promovare pe care o faci prin mediul online. Specialist esti inca de la inceput!

Luam un exemplu concret: esti designer si iti place domeniul la nebunie. In momentul in care ti-ai facut un site si incepi sa strangi oameni in lista ta, vei atrage oameni asemenea tie. La inceput vor fi 2-3, apoi 5, apoi 10. Le vei da creatii proprii, tutoriale despre cum sa deseneze, programe la moda pe internet etc.

Principiul este simplu: cand vei avea o lista de 5 oameni, vei fi specialist .. pentru acei oameni. Pe masura ce lista ta creste si ai oameni din ce in ce mai multi oameni care te urmaresc, vei creste si impact si vei deveni expert pentru 100, 1000, 10 000, 100 000 de oameni. Esti specialistul publicului tau, oameni interesati de ceea ce oferi te vor considera unul.

4 – Eu nu am un domeniu de specialitate, nu stiu de unde sa incep.

Poti alege orice domeniu doresti, dar daca vrei sa ai cu adevarat succes, va trebui sa imbini domeniul tau de expertiza SAU un domeniu de care esti pasionat cu adevarat. Daca alegi un hobby care sa iti devina domeniul de expertiza, vei putea creste in viata reala pe masura ce reputatia in online, de asemenea, iti creste.

5 – Dar daca ai gasit cheia, daca stii sa scoti bani din propriile proiecte, de ce inveti si pe altii?

Pentru ca piata online din Romania este virgina si are potential urias de dezvoltare. Spre deosebire de “.com” inca avem probleme legate de increderea romanilor in platile online, de exemplu (prin card). Asta nu se poate rezolva decat prin cresterea pietei in toate domeniile posibile.

De asemenea ducem lipsa de siteuri si proiecte serioase, cu liste mari de clienti din domenii de mare interes. In felul asta de multe ori ajungem sa promovam serviciile de consultanta antreprenoriala, de exemplu, pe siteuri cu liste de oameni interesati de ‘fashion’, ceea ce e total neprofesionist.

Avem nevoie de cat mai multi oameni buni si asta repede!

==

Poate ca pare SF ceea ce spun, dar mitul conform caruia Romanii se pricep in vanzari deja apune. Romanii au o inclinatie spre vanzari, dar spre bisnita mai mult decat spre relatia cu clientii si pe valoare oferita; cauza este una singura – incapacitatea de autoeducare.

O sa revin cu aceasta serie de articole prin prezentarea celor 6 pasi prin care poti castiga din mediul online in 3 luni (!) plus un interviu surpriza. Pana vineri vreau sa termin termin aceste articole si sa le bag intr-un material bonus pentru toti cititorii construimimperii.ro pentru ca deja bate “Agenda generalului” la usa, un concept pe care l-am dezvoltat in 7 ani si care te poate ajuta sa iti stabilesti obiectivele si sa te organizezi mai bine pe proiectele in care esti implicat.

Pasul 1 – Copiaza!


Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

21 thoughts on “Revolutia financiara II – Cadrul de inceput

  1. Total deacord cu principiul celor 4 pasi si cu ordinea lor.

    Am un caz: am gasit un domeniu care ma pasioneaza demult, am inceput sa studiez tot ce gasesc despre aceasta activitate, insa practic aceasta activitate la un nivel foarte scazut; asta deoarece pentru a intra pe piata respectiva la un nivel care sa-mi asigure un profit decent si constant am nevoie de o suma cam mare de bani pentru a incepe. Un business care cu ajutorul unui plan bine pus la punct ofera un profit de aprox. 25% /an. Intrebarea e: de unde pot obtine banii pentru a incepe afacerea? La un moment dat am fost si eu un naiv care credeam ca pentru a putea lucra pe cont propriu e nevoie doar de know-how si ca poti face bani fara sa investesti bani. Din pacate nu exista asa ceva. Singura solutie ca sa faci bani cand ai 0 (zero) lei in buzunar este sa muncesti ca robul pentru un salar mizer, iar acest salar nu te poate ajuta cu absolut nimic. Cineva zicea ca ”banii multi se fac cu banii altora” , idee pe care am intalnit-o si la antreprenorul Marius Ghenea care si-a inceput afacerea cu 3000$ imprumutati de la rude. Avea know-how, avea interes si pofta de munca insa ii lipseau banii, dar a obtinut o ”finantare” si asa si-a pus visul pe picioare. Insa asta e partea cea mai grea: unde pot gasi persoane interesate care practic sa-si riste banii in afacerea mea. Pentru ca de asta fuge toata lumea, de risc. Insa, nu exista absolut nici o afacere pe Terra care sa nu includa si o doza de risc.

    In rest, Abel, ce sa mai spun; iti doresc mult succes si spor in toate proiectele! Stima! 🙂

  2. Fiecare afacere are o investitie initiala pe care trebuie sa o acoperi, in functie de domeniul ales. Daca mergi pe promovare online, investitia initiala scade dramatic, ajungand chiar si la cateva sute de lei amarate.

    Acum, daca investitia presupune si alte chestii, atunci trebuie sa gasesti bani de investitie, da. Eu am inceput cu un program de finantare castigat, in cazul agentiei de publicitate, si cu un credit.

    Toate piedicile pot fi depasite. Cum? Depinde de tine, pentru ca nu stiu contextul.

    Dar, cu riscul de a parea naiv, poti deschide o afacere doar cu know how, atata timp cat se preteaza. E o discutie mai lunga aici, probabil o sa o dezbat intr-un articol ulterior, momentan ma refer la afacerile online si cum poti aduna clienti, iar aici banii sunt frumosi si investitiile pot fi minime.

  3. Chestia cu finantarea e simpla si porneste de la lucrurile de baza cind t apuci sa faci afaceri p cont propriu, si anume SA VINZI.
    Deci, daca vrei sa ai succes cu o afacere, indiferent cit de buna ti se pare, primul pas e sa te vinzi p tine celor din jur, astfel incit sa-i convingi sa te imprumute.
    Daca tu nu ai curajul sa te imprumuti si sa garantezi returnarea banilor, cel mai probabil nu va fi o afacere profitabila.
    Daca nu ai bani si nici nu vrei sa risti sa te imprumuti, atunci adociaza-te cu cineva care are bani.
    Citeste istoria lui Goodyear inventatorul vulcanizarii cauciucului.

  4. Multumesc! De abia astept articolele viitoare! Lucram la un site, si nu stiu f multe lucruri incepand cu acela de a aduce trafic. Imi doresc mult sa invat si sa il fac profitabil.
    Spor in tot ceea ce faci!

  5. Salut Abel!

    Ma numesc Alex, am 18 ani si sunt inca pe treptele liceului. Imi place foarte mult programarea, web development-ul si tot ce tine de el. Deja lucrez la afacerea mea Online, dar nu asta vreau sa punctez acum.

    Am un coleg de clasa, nu prea-i place scoala, dar e foarte talentat la desen/design. Si tot lucrand eu in diverse proiecte, mi-a tot trecut prin cap un gand sa vorbesc cu el sa facem echipa, eu pe partea de codaj si el pe design.

    Si ocazia s-a ivit vineri, la un majorat. M-am pus cu el la masa si am inceput sa discut despre freelancing etc. Ce m-a uimit la el a fost PESIMISMUL de care-a dat dovada. Vrei sa-ti stii ce mi-a spus ??

    Mi-a spus asa: “E ok, dar daca peste cativa ani o sa fie limitate paginile de net in anume tari? Ce-o sa mai lucram?”.

    Cand am auzit asta, mi-am luat gandul de la ideea mea, si mi-am dat seama ca nu este o persoana cu care as putea lucra. DAR chestia e ca omul e foarte talentat, si totusi habar nu are cum sa exploateze asta.

  6. @Daniel ”Toate piedicile pot fi depasite. Cum? Depinde de tine, pentru ca nu stiu contextul.”
    Foarte adevarat. 🙂

    @Olimpiu ”Deci, daca vrei sa ai succes cu o afacere, indiferent cit de buna ti se pare, primul pas e sa te vinzi p tine celor din jur, astfel incit sa-i convingi sa te imprumute.
    Daca tu nu ai curajul sa te imprumuti si sa garantezi returnarea banilor, cel mai probabil nu va fi o afacere profitabila.”

    Nu e vorba de curaj. E vorba de orgoliul personal si de rusinea de a cere, si cum cu rusinea se more de foame sunt nevoit sa lucrez la acest capitol; sa imi fac obrazul gros si sa trec la lucruri nu tocmai onorabile (din punctul meu de vedere) …

    • Multi ne nastem cu ideea ca ” nu exista bani gratis ” . Nu stiu cat adevar o fi in treaba asta, insa m-a amuzat urmatoarea povestioara:

      ”I was
      watching a local television program in spring 1987 called “Gotcha
      Chicago.” It was about some local celebrities who played practical jokes on
      other Chicago notables. In one segment of the program the TV station hired
      a man to stand on the sidewalk along Michigan Avenue holding a sign that
      read “FREE MONEY— TODAY ONLY.” (For those of you who are not
      familiar with Chicago, Michigan Avenue is home to many of the most
      expensive and fashionable department stores and boutiques in the city.)
      The man’s pockets were stuffed with cash, and he had been instructed to
      give money to anyone who asked for it. Considering that Michigan Avenue
      is one of the busiest areas of the city, how many people do you think took
      him up on his offer and asked for some money?
      Out of all the people who walked by and read the sign, only one person
      stopped and said, “Great! May I have a quarter to buy a bus transfer?”
      Otherwise, no one would even go near him. Eventually he grew frustrated
      and started crying out, “Do you want any money? Please take my money. I
      can’t give it away fast enough.” Everybody just walked around him as
      though he didn’t exist. He approached one businessman asking, “Would
      you like some money?” And the man responded, “Not today.” The “plant”
      said, “How many days does this happen?” as he tried to give him a handful
      of cash, while continuing to say “Would you please take this?” The
      businessman responded with a terse “no” and walked on.”

      The Disciplined Trader-Mark Douglas

  7. Orice calatorie de o mie de mile incepe cu primul pas,cum spunea un proverb chinez,odata ce nu este facut nu exista nici o sansa pentru nimic.Felicitari pentru tot,avem nevoie de modele ca tine:)!

  8. La punctul 3 tin sa te contrazic un pic.
    E adevarat ca fata de .com in .ro sunt muuuuult mai multe oportunitati si ca banii vin mai usor, INSA ce ne lipseste cu desavarsire in momentu’ de fata sunt expertii. Si aici nu ma refer la Gigel care a reparat la viata lui 2-3 calculatoare si acu’ se crede mare IT-ist sau la Viorel care dupa ce a dat 1-2 bumuri se crede mare antreprenor. Iar dupa ce ai un anumit trafic la site incepi sa crezi ca chiar stii despre ce vorbesti, iar oamenii aia chiar iau de bune lucrurile pe care tu le scrii sau serviciile pe care le oferi. Daca cu serviciile mai devreme sau mai tarziu lucrurile se aseaza, cu informatia e alta poveste.Nu o data mi s-a intamplat sa dau peste astfel de site-uri ale unor oamenii pasionati, dedicati, dar care prezentau informatii proaste. Si pentru ca aveau acele 2-3 mini-sucese in background erau luati de altii ca “experti”. Exemple sunt nenumarate.
    “Principiul este simplu: cand vei avea o lista de 5 oameni, vei fi specialist .. pentru acei oameni.”
    Asta e foarte periculos. Da, corect, vei fi specialist pentru acei oameni. Dar ce fel de informatii le dai? Sunt valoroase? Ii vor ajuta? Le poate dauna?
    Tu vrei sau nu ai o responsabilitate pentru oamenii aia. Vorba ta, pentru ei tu esti specialistu’ si vor lua ce spui tu drept bune.
    Imi plac indemnurile la actiune, insa nu oricum. Eu unu nu vreau sa primesc sfaturi sau citesc lucruri de la un novice, de la un invatacel. Eu vreau sa-mi spuna un expert cum sta treaba. Unu care chiar stie ce vorbeste si cu ce se mananca lucrul respectiv.
    D-asta intotdeauna am preferat oamenii care prezinta situatii, experiente din care am ce invata decat ce care imi servesc reteta: “X pasi pentru a face lucrul Y”.

    • Fiecare cu parerea lui. Parerea mea este ca cel care are un site pe un domeniu de expertiza/ hobby – este intr-o interdependenta intre el si lista lui.

      Cu alte cuvinte, asa cum ai zis si tu, daca nu ramai pe siteul respectiv, nu il recunosti ca expert.

      Atunci de ce atata vorbarie? 🙂

      Ideea e ca un expert este un om si el care se educa in mod constant. Calitatea informatiilor arata inclusiv marimea listei si relatia cu ea. Si imi pastrez parerea in acest caz, daca ai o lista de 5 oameni, esti specialist pentru ei si trebuie sa le oferi maximum de vloare de care esti capabil.

      Tu, ca si prospect, daca nu ramai in lista lui.. nu il recunosti ca expert.. raman cei 5 care il recunosc. Pe undeva e corect.

      Nimeni nu s-a nascut expert.

  9. Nu sunt de acord!
    Daca vrei sa vii cu ceva nou, inovativ pe piata, nu poti sa incepi prin a imita, intrucat:
    1.nu ai ce sau pe cine sa imiti, existand doar produse/ servicii cel mult asemanatoare
    2.cat stai sa imiti, iti pier tot elanul si toata increderea de a mai face ceva nou.
    Nu cred ca Mark Zuckerberg sau Steve Jobs (pe care vad ca il apreciati foarte mult) sau multi alti intemeietori de start-up-uri inovative au urmat aceste etape.
    Mi se pare mult mai remarcabil sa incepi cu inovatia si sa reusesti sa aduci inovatia la stadiul de rutina, de aplicatie accesibila si profitabila, daca te gandesti ca aproape orice tip de afacere banala din ziua de azi a fost candva facuta prima data de un temerar. Eu as zice ca iti trebuie chiar o incapatanare ca sa te mentii pe drumul tau pana cand ai succes!
    In alta ordine de idei, v-as recomanda mai multa rigoare in redactarea articolelor. Am observat ca lipsesc unele litere, chiar cuvinte, altele sunt in plus, sunt si mici greseli de gramatica/ exprimare … maruntisuri de forma a prezentarii, dar care, adunate, umbresc continutul articolelor.