Tehnici de (auto)motivare – partea a 2-a, 5 tehnici de motivatie pe termen scurt

4 Feb

motivatieData trecuta am vorbit cate putin despre cele doua tipuri de motivatie intr-o organizatie, intrinseca si extrinseca [ai aici tipurile de motivatie explicate succint]. Partea a 2-a se refera la niste trucuri ce tin de o motivatie exclusiv de exterior, care pot fi folosite si pe ceilalti DAR si pe tine. Asta pentru ca exista prea multe cazuri in care, ca antreprenori, intram in niste activitati pe care nu le putem delega, nu ne plac si care trebuie facute totusi. Treaba murdara, ca sa spun asa, extrem de importanta pe cat de neplacuta si, cu toate astea, treaba la care avem cel mai mic spor posibil.

Aceste sarcini de multe ori sunt alea pe care, cand le trecem in agenda, ne uitam lung la foaia aia si ne intrebam daca nu cumva si maine va fi acolo. Trebuie sa intelegi totusi, inainte de a citi mai departe, ca acest gen de motivatie te ajuta doar pe termen scurt si ca, daca folosesti aceasta motivatie in exces, devine toxica.

Iti propun 5 tipuri de motivatie extrinseca ce pe termen scurt au efecte imediate si pot fi reproduse in laborator:

1)  Motivatie competitionala, cand vrei sa obtii un timp mai bun, rezultate mai bune.

Ai nevoie de un concurent, neaparat, care sa lucreze in acelasi domeniu sau pe acelasi tip de activitate. Acel „concurent” poate fi adversar sau partener, pentru ca de multe ori functioneaza chiar mai bine cand ai langa tine un prieten pe care trebuie sa il intreci intr-o activitate.

Acest tip de motivatie extrinseca functioneaza foarte bine pe obtinerea rezultatelor ‘cantitative’.

2) Motivatie de supravietuire, cand e totul sau nimic (motivatia cutitului la os) – pe termen scurt, mediu (pana iesi din starea de supravietuire)

Este un tip de motivatie un pic extrema, dar printre cele mai eficiente. Sun Tzu spunea in cartea „Arta Razboiului” de aceasta motivatie in exemplul cu corabiile si podurile arse, pentru ca armata sa stie ca va trebui sa lupte ca sa supravietuiasca (neavand unde sa fuga sau sa se retraga).

Este o metoda care functioneaza si in afaceri, eu de multe ori cand faceam o investitie, pana sa ajung la calcule care sa imi dea, de multe ori cheltuiam banii, ma puneam in fata faptului implinit si imi spuneam „acum trebuie sa te descurci, pasul a fost facut, nu mai poti da inapoi”.

Este acelasi tip de motivatie pe care l-am regasit la un prieten care nu putea sa se desparta de prietena lui, chit ca vroia de foarte mult timp. Cum a vazut el sa rezolve aceasta problema – a generat un scandal monstru in care a dat-o afara din casa, a avut grija sa ii arunce vorbe foarte grele, care sa nu poata fi iertate. In felul asta s-a trezit singur si constient ca nu poate decat sa mearga inainte (nu sa se intoarca la ‘fosta’ asa cum deja facea de 1-2 ani de cand incerca sa o lase).

Motivatie de supravietuire – mintea si corpul te va ajuta sa supravietuiesti, atata timp cat nu ii dai o varianta „comoda” pe care sa o aleaga. Este un fel de – Lupta sau mori! – in conditiile in care moartea nu era o varianta dorita.

Atunci cand ai de ales intre 2 variante aflate la extreme, in care pe una o vrei in opozitie cu cea pe care o urasti/detesti, rezultatele sunt mult mai bune/superioare decat atunci cand exista si o varianta „de compromis”. Din pacate latura noastra mediocra alege intotdeauna varianta de compromis, motiv pentru care trebuie sa o eliminam, oricat de dureros ar parea. Este cel mai „extrem” tip de motivatie intalnit si multi o facem inconstient, de multe ori.

3) Motivatia supararii, cand devii nervos si te autopedepsesti facand ce trebuie sa faci, de fapt – motivatie de termen scurt, dar foarte intensa; cat te poate tine o suparare?

O motivatie pe care nu as vrea sa o recunosc. Insa am folosit-o si probabil o sa o mai folosesc. Pentru asta am nevoie insa sa ma supar pe cineva (persoana) sau ceva (situatie) ca sa pot pune ochii in pamant si sa muncesc ca robul.

Se spune ca supararea o poti trata cel mai bine cu munca. Am intalnit o situatie cu un prieten care avea un proiect pe care il vroia foarte mult, motiv pentru care a generat o cearta monstru cu propriul tata, involuntar, ca sa isi poata directiona supararea pe el in munca si sa obtina rezultate.  Toate frustrarile copilariei, toate cuvintele grele nespusa propriului parinte, toata victimizarea – le-a aruncat in propriul proiect, pentru ca merita si avea impresia ca trebuie lasat de lume sa lucreze.

De obicei si cand o dai in bara foarte rau intr-un anumit domeniu, supararea te ajuta sa ai spor in munca. Este, totusi, un tip de motivatie mai „natural” decat cel de la punctul 2.

3) Motivatia privarii (de „…”), cand pui un rezultat negativ in cazul in care nu faci ce trebuie sa faci.

Depinde foarte mult ce apreciezi sau ce te doare pe tine. Este tot un tip negativ de motivatie, dar care functioneaza la nebunie pentru unele persoane. Poti de exemplu sa iti iei un prieten bun, sa ii pui in buzunar 100 euro (sa ii cedezi), sa ii explici experimentul si sa ii spui „Daca pana maine la ora x nu vin cu treaba asta facuta, poti pastra banii”.

Va trebui sa muncesti ca sa iti iei banii inapoi.

Am avut partener cu care am stabilit suma pe care sa ne-o dam unul altuia in cazul in care nu ne pastram deadlineurile. Cel mai important insa in acest tip de motivatie este sa respecti consecintele.

Tot cam acelasi fel de motivatie a fost folosita de un prieten de-al meu ca sa provoace pe altcineva sa se lase de fumat. I-a spus ca la fiecare tigara pe care o sa o fumeze va trebui sa rupa alte 2 tigari. In a doua zi pedeapsa se dubla (pentru fiecare tigara trebuia sa rupa 4) .. si tot asa.

Era privarea de bani si aici, pentru ca in momentul in care a ajuns sa rupa un pachet de tigari ca sa fumeze una singura, s-a lasat. Ce e de explicat – faptul ca aceste trucuri de motivatie merg cu conditia ca forma pe care o ia privarea, de ex, sa fie adecvata propriilor credinte.

Eu, spre exemplu, lupt ca sa recapat 100 euro pentru un rezultat al unui proiect, bani pe care i-am instrainat, DAR risc sa cumpar zeci de pachete doar pentru a fuma o tigara si a demonstra ca nu ma fac pe mine banii aruncati pe fereastra. Cu alte cuvinte – nu orice tip de motivatie functioneaza pentru tine, conteaza foarte mult sa testezi.. (pe tine si pe ceilalti)

Este vorba, in principiu, de ambalarea trucului, asa cum am spus in prima parte ca aveam pe cineva care daca ii scadeam salariul si ii puneam bonusuri nu avea aceleasi rezultate cu privarea de bani in cazul in care NU FACE anumite lucruri (in principiu e acelasi lucru formulat in altfel).

5) Motivatia bonificatiei rapide – atunci cand faci o analiza cu privire la acele lucruri de care te-ai privat in ultima vreme si pe care decizi sa ti le acorzi in momentul in care faci ceea ce ti-ai propus.

Poate fi vorba de un laptop pe care sa ti-l dai la terminarea unei sarcini, o masina, un telefon (obiecte) sau o iesire in club, un ceai in oras cu cineva, un concediu in alta tara (actiuni).

In final pot spune decat ca, in ciuda oricaror trucuri de motivatie care sa te puna in miscare, cel mai bine este sa faci ce trebuie cand trebuie, dar si sa iti dezvolti o motivatie intrinseca in orice actiune intreprinzi, ca sa nu fii nevoit sa apelezi la cele 5 metode de mai sus. Sa iti si traduc, totusi 🙂

Cel mai bine este sa faci lucrurile de la sine, fara sa ai nevoie de tipuri de motivatie extrinseca, motivatie care desi te ajuta, intr-un final te expune. De multe ori cand trebuie sa fac un lucru si ma blochez, ma uit in oglinda si ma intreb „Chiar ai nevoie de motivatie externa?”. Gandeste-te la un campion, un om pe care il admiri, un mentor.. si intreaba-te daca el este motivat de la sine sau are nevoie de trucuri de motivatie, ca sa se „miste”.

Daca ai exemple personale de motivatie care sa se incadreze intr-unul dintre cele 5 trucuri, te invit sa dai un reply si sa ni le impartasesti.

Succes,

Daniel Zarnescu



Ti-a placut articolul asta?

Accesează GRATUIT două ghiduri care au dat naștere la sute de afaceri în România - studenți, angajați, freelanceri, experți de orice fel și antreprenori care și-au revoluționat modul în care își vând produsele și serviciile.

Introdu adresa de e-mail și primești GRATUIT cele două ghiduri ce te vor ajuta să câștigi bani din propria ta afacere

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

10 thoughts on “Tehnici de (auto)motivare – partea a 2-a, 5 tehnici de motivatie pe termen scurt

  1. Foarte misto pus in cuvinte. In principiu sunt 2 mari poli ai motivarii, Catre pozitiv sau fuga de negativ.

    Dar eu le incadrez la categoria Willpower, adica tot cu mintea trebuie sa lucrezi ca sa le pui in aplicare. Dar mintea are limitarile ei, dupa cum bine stim.

    Mult mai eficient este sa-ti faci managementul energiei propriii, iar odata ce ai energia pusa la punct, realizarea obiectivelor devine mult mai simpla.

  2. Foarte bun articolul.
    Concis si direct. Conceptele sunt foarte eficiente, chiar daca nu sunt toate „placute”.
    In ultima vreme am „descoperit” – mai degraba – ca ma automotivez atunci cand actionez fara sa ma gandesc prea mult (aproape deloc) la partea negativa a actiunii mele. Pur si simplu, de multe ori ma gandesc prea mult la ceea ce am de facut, intorc problema pe toate partile si nu rezolv nimic pentru ca nu actionez cum trebue – practic sau deloc. Asa se intampla sa apara si o frica de riscurile pe care mi le asum, sa imi pierd si motivatia si sa gasesc scuze care sa-mi permita sa nu mai fac ceea ce imi propusesem. In schimb, cand actionez fara sa stiu ca am o portita de scapare sau siguranta ca voi reusi ceva, e mai interesant, aici apare motivatia si usurinta de a ma bucura de drumul pe care-l parcurg decat de siguranta reusitei.
    Modul asta se aseamana cu ceea ce spune conceptul al doilea in articol.
    Apropo, acum doua zile am terminat de recitit „Jurnalul lui Abel”.
    Respect,

  3. @Ionut Manea
    O definitie a profesionalismului spune ca dai dovada de el atunci cand faci ceea ce trebuie sa faci, in ciuda emotiilor si sentimentelor contrare pe care le ai.

    • imi place maxim definitia asta!
      articolul e scurt si la obiect,exact asa cum imi place sa fie!
      keep on going!
      poate ne revedem la straja la un ski 🙂 (snowboard)

    • Asta da! Pentru mine e un fel de palma faina peste bot. Un semestru intreg am frecat menta in loc sa invat, chiar daca anul asta am bac-ul, iar toate astea tocmai pentru ca am avut si m-am ghidat mai mult dupa sentimentele si emotiile „necesare”. O sa port definitia asta cu mine pana termin liceul. Multumesc.

  4. Mi-a plăcut articolul tău :).

    Ce am găsit eu că a funcţionat cel mai bine la mine până acum (pe lângă cele menţionate de tine) au fost alte 2 tehnici de motivare:

    Prima dintre ele se referă la monitorizarea comportamentului – presupune să ţii evidenţa dacă ai făcut un lucru sau nu şi apoi să analizezi rezultatele pe întreaga săptămână sau lună. Tehnica asta funcţionează cel mai bine când vrei să adopţi un comportament nou care să devină obicei sau când vrei să scapi de un obicei prost. Spre exemplu, îmi bifam în fiecare zi dacă îmi luam suplimentele nutritive pe un calendar personalizat. L-am pus chiar în locul unde ţineam suplimentele şi am ţinut un pix pe aproape ca să notez imediat. În zilele în care nu le luam şi vedeam că nu e bifat nimic începeam să mă simt vinovată (funcţiona ca şi penalizare), iar când vedeam că m-am ţinut de treabă eram mândră de mine (această tehnică este şi o formă de recompensare).

    Cea de-a doua tehnică presupunea să utilizez suportul social pentru a îndeplini ceea ce mi-am propus. Am decis împreună cu prietenul meu să implementăm un program de mers la sala care era solicitant pentru că îţi cerea să fii perseverent (să mergi 6 zile din 7, maxim 50 de minute pe zi). Ce a fost cel mai fain (pe lângă faptul că programul e extraordinar şi dă rezultate care persistă şi după terminarea lui) este că ne-am ajutat reciproc şi ne-am ţinut de el zi de zi. În momentele în care nu vroia unul să meargă pentru că era obosit sau de lene, era celălat care să tragă de el şi să îi amintească că există un angajamentul faţă de el însuşi şi unul faţă de celălalt. Pe lângă că te trădeazi pe tine, îl mai trădezi şi pe celălalt. Pe lângă aceste încurajări se mai adaugă şi sfaturile legate de exerciţiile pe care le făceam. Ne ofeream în permanenţă feedback dacă le executăm corect şi ne învăţam reciproc alte exerciţii noi. Pentru cei care vor încerca asta în cuplu vor vedea că vor apărea îmbunătăţiri şi pe alte nivele ale relaţiei, că efectele benefice se generalizează.

    Să aveţi mult spor!

  5. Articolul e excelent.sunt perfect deacord cu ceea ce spune Abel.Nu-mi plac ,,motivatia supararii si cea a privarii,, sunt de parere ca nu dau rezultate.

  6. Un articol cat se poate de constructiv dupa parerea mea. Eu m-am bagat de curand intr-un mlm unde pe langa faptul ca trebuie sa ma mentin pe mine motivat trebuie sa-mi motivez si partenerii proaspat recrutati si asta nu e un lucru usor intotdeauna depinde in special de starea pe care o am eu, pe mine insa ma motiveaza cel mai bine actul de a ma informa , de a ma documenta de cauta solutii atunci cand simt ca sunt in impas si nu stiu exact ce sa fac, asta e bineinteles ultimul as din maneca dupa ce am incercat alte metode poate unele din ele enumerate si mai sus. Si faptul ca iti urmaresc articolele ma ajuta si ma motiveaza in demersul fapt pentru care as putea spune ca iti sunt recunoscator.
    Mie personal imi surade foarte mult ideea de antreprenoriat desi poate inca nu stiu exact cu ce se mananca dar simt ca se muleaza pe personalitatea mea si pe felul meu de a fi si as vrea sa te intreb daca o afacere de tip mlm ti se pare un inceput bun pentru un ‘wanna be’ ca mine, pentru ca eu asa o vad ca pe un punct de plecare?